English
Search icon
11 Януари 2022, вторник

Мирослав Вичев пред Investor: До юли пазарът ще работи в среда с незабавни плащания

Мирослав Вичев пред Investor: До юли пазарът ще работи в среда с незабавни плащания

– Г-н Вичев, БОРИКА е в основата на технологичната инфраструктура на платежната индустрия в България. По какъв начин дружеството надгражда сигурността на съвременната картова и платежна среда за финансовите институции?

По отношение на инфраструктурата усилията ни са насочени в две посоки – да осигурим стабилност на средата и непрекъсваемост на процесите 365/24/7. От друга страна са елементите на защита, свързани с риска, с опитите за измами, както и с всички атаки през интернет, които предполагат въвеждането на допълнителни стандарти за сигурност на картовите трансакции, и в криптиране на разплащанията.

Енергията ни трябва да е адекватна на риска, който се появява на пазара – веднъж да сме сигурни, че всичко работи безпроблемно, а втори път – да има гарантирана защита срещу опитите за пробив.

- С какви предизвикателства се срещнахте тази година?

Хакерите не спят, опитват се ни да атакуват по всевъзможни начини, а ние сме длъжни да реагираме. И тук е общият интерес на банките и институциите, с които работим, и влагаме сериозни усилия и ресурси, за да защитим данните. Наскоро отново имаше множество атаки, насочени към финансовия пазар, които продължиха повече от седмица. С общи усилия успяхме да ги потушим и пазарът дори не усети сътресения. Ето това е нашата роля.

- Това означава ли, че са необходими все повече инвестиции за защита?

Да, определено. Сега е модерно всичко да е в облака, всичко да е в мобилния телефон, да сме напълно дигитални и мобилни, но това си има цена. Не всяко мобилно приложение е защитено, не всяка платформа в облака е безопасно място. Стъпка по стъпка всички компоненти трябва да се защитават, да се преглеждат и това изисква огромна енергия, заради мащаба и отговорността, която имаме като национална платежна инфраструктура. Това за нас е приоритет и насочваме значителни инвестиции и усилия към различни системи за защита.

- Вие сте самостоятелно дружество, но в бюджета на БНБ винаги има сериозно перо за иновации. Стигат ли тези пари до вас?

БНБ е най-големият акционер в БОРИКА. Подуправителят, който е отговорен за нас, има въздействие върху политиката и стратегията ни. Получаваме подкрепа. Инвестициите са от печалбата на БОРИКА и не се налага да се вкарват допълнително средства. Но разбирането на акционерите, че сериозна част от печалбата на дружеството ще бъде реинвестирана в нови проекти и иновации, ни дава възможност да развием системите си по иновативен начин и да бъдем силен модерен играч на пазара.

- Бъдещето е на електронните канали за разплащания, осигурени от банките и другите доставчици на платежни услуги в страната. В кои от проектите в областта на платежните услуги на БОРИКА с банките влизат иновации?

Понастоящем проектът, който най-сериозно развиваме, са незабавните плащания. Междубанковият метод на плащане под 10 секунди от сметка в сметка, позволява съвсем друго ниво на обслужване на крайните клиенти. Ценово е достатъчно финансово атрактивен, за да стимулира банките да участват, да докажат колко са иновативни и готови да предоставят ново ниво на клиентско обслужване. Това е едно от полетата, на които банките ползват услугите на БОРИКА за иновации.

Финансовите институции разчитат на нас и за стандартите при защита за банковите карти в интернет – 3D Secure, биометрия, пароли и всички други подходи за идентификация, които предполагат по-сигурни трансакции в интернет.

Ние предоставяме основната инфраструктура и една по една банките използват иновативните технологии, за да предложат на клиентите си съвременни начини за сигурно разплащане, каквато е програмата за незабавни плащания Blink, към Националната картова и платежна схема.

- Информацията е, че досега към нея са включиха две банки – Пощенска банка и TBI Bank.

До момента в проекта за незабавни плащания в лева участват две банки, но готовност да влязат в програмата веднага след Нова година имат още две банки и две небанкови финансови институции. Има дълъг списък с желаещи институции, така че към средата на следващата година преобладаващата част от пазара ще работи в Instant Payments среда.

- Кога потребителите и финансовият сектор ще се уверят в предимствата на незабавните плащания?

Когато този тип разплащания реално стигнат до крайния клиент. БОРИКА представя решенията на банките, а те - на крайния клиент. Т.нар. Mobile Look-up услуга, например, предоставя възможност за връзка между мобилен телефон и сметка, така че когато клиент е на телефона си и избере номера на свой познат да излезе сметка, към която той да плати веднага.

Но за да стане това, не е достатъчна само централна инфраструктура и таблица със съответствия на IBAN-и, необходимо е всички участници в процеса да имат мобилно банкиране, да имат среда, която да го предоставя сигурно, а и да има ценообразуване.

Трябва да се извърви дълъг път, в който централната инфраструктура ще стане популярна за крайните клиенти. Засега, все още външни играчи предоставят тази услуга на пазара малко по-агресивно, отколкото нашите банки.

- И това ще се случи в този срок, който споменахте…

Първите финансови институции ще пробват услугата веднага след Нова година, а през второто тримесечие очакваме пилотни проекти на още няколко банки, които ще го включат в мобилното си банкиране. Надявам се примерът да е заразителен и преводите в лева от сметка в сметка (P2P) да тръгнат бързо.

Разплащанията по мобилен телефон, както се води самата услуга, вече придобиха популярност в Европа. Нашата картова и платежна схема дефинира услугата и банките са готови да я предоставят. Следва имплементация и въпрос на активност е повече банки да предоставят услугата на крайните клиенти. Има активни институции, които амбициозно подхождат към тази тема и аз съм оптимист, че това ще започне да се случва.

- По-големите банки вероятно ще са първите.

Да, това е тенденцията.

- По какъв начин финтех услугите ще повлияят на традиционните банково-финансови услуги? Какви нови продукти разработвате в БОРИКА?

Има един момент, свързан с европейската директива PSD2, който позволява доставчик, какъвто по лиценз е БОРИКА, да използва услуги през инфраструктурата на банките и да я предоставя на крайни клиенти.

Този процес в България върви малко по-бавно. БОРИКА от дълги години предлага сходна финтех услуга под името Инфобанк, но сега я развихме в мултибанкинг платформата InfoPay. Тя позволява дадена фирма да получава информация за всичките си сметки в различни банки от единна точка. За да работи услугата пълноценно обаче трябва повече банки да имат мотивация да се включат в нея. Имаме мандат от банките да участваме в това състезание, сработваме се, за да предоставим услугите при спазване на всички европейски стандарти.

- Кога Оpen banking ще позволява извършване на различни платежни операции?

Събирането на информация по принцип е по-добре подредена схема, но за да се осъществяват и платежни нареждания, трябва още по-голяма синхронизация между участниците, така че ще мине известно време, докато това започне да се случва.

- По какъв начин електронната търговия изисква нови технологични решения? Как се надгражда сигурността при картовите услуги?

Споменах за всички биометрични и други решения, които предоставихме на крайния пазар. Те са в две области – при картодържателя, на който е издадена картата, и той трябва да я регистрира за интернет разплащания. През определено мобилно приложение клиентът е необходимо да потвърди с биометрия и с парола, че е той. Освен картовата информация, е нужен още някакъв код, биометрия или друго средство за сигурност, с което да защитим платежната операция в сайта на търговеца. И тук е ролята на банките, които постепенно вървят към биометрия и правят клиентското преживяване по-спокойно.

От другата страна са търговците, които инвестират в нови средства за сигурност, но се сблъскват с клиенти, които не са готови и не могат да се ориентират в новите изисквания – не си знаят паролата, не си помнят кода, не са регистрирали картата за 3D Secure.

На моменти търговците губят обороти от нереализирани трансакции с клиентите. Процентът на отхвърлени трансакции, за съжаление, се вдигна драстично, след въвеждане на новите стандарти, но ситуацията се подобрява постепенно. Началото на годината започна от 30-40% отхвърлени трансакции и спадна към 20% в момента, докато прагът, сложен от международните схеми, е 15%. Надявам се, че ще има подобрение.

- Оказаха ли влияние на БОРИКА европейските регулации, свързани със сигурността на плащанията?

PSD2 отваря нови хоризонти, но върви с българската скорост – не се случва толкова бързо, колкото в западноевропейските системи. Нашите банки са малко по-дефанзивни, не бързат да отворят средата си за трансакции и събиране на информация, но работим по въпроса. Има директива, БНБ извършва съответната регулация и се съобразяваме с условията ѝ.

Източник: Investor.bg

Други новини

Р. Димитров пред сп. BGlobal: Централизирано решение намалява финансовите измами при безкасовите плащания
9 Декември 2024, понеделник

Р. Димитров пред сп. BGlobal: Централизирано решение намалява финансовите измами при безкасовите плащания

Над 15 доставчици на платежни услуги използват anti-fraud услугата на БОРИКА, през която минават над 1,5 млн. трансакции дневно...

Научете повече
От хартия към екран: Мартин Орешарски и Даниел Джолев пред сп. Мениджър
28 Ноември 2024, четвъртък

От хартия към екран: Мартин Орешарски и Даниел Джолев пред сп. Мениджър

БОРИКА и УниКредит Булбанк трансформират финансовия сектор с новите технологии, които улесняват и подобряват потребителското изживяване...

Научете повече
M. Вичев пред сп. Forbes: Незабавните плащания навлизат при услуги с добавена стойност за клиентите
14 Октомври 2024, понеделник

M. Вичев пред сп. Forbes: Незабавните плащания навлизат при услуги с добавена стойност за клиентите

В момента услугата blink P2P се ползва от над 800 000 клиента...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни