Пред сп. Forbes: Отвореното банкиране в ERP системите - катализатор за бизнес ефективност
Даниел Алексиев, директор Финтех услуги, БОРИКА АД
Искра Тодорова, D365 Оперативен мениджър, FTS България
- Какво се случи с Отвореното банкиране през изминалата година?
Д.А.: Отвореното банкиране беше продиктувано от чисто регулаторни промени, но през последните години търпи динамично развитие, благодарение на бързо развиващите се технологии и стремежа към все по-добро потребителско изживяване. Считам, че това, което беляза изминалата година, е все повече компании да подобряват вътрешните си процеси като използват решения за Отворено банкиране, каквато е нашата платформа InfoPay. На практика това става посредством интеграция на информацията по сметките директно в ERP системите на фирмите. Тази технология осигурява по-бързо и точно управление на паричните потоци, което е от ключово значение за оптимизацията на процеси като осчетоводяване и проследяване на плащания. Резултатът е намаляване разходите за търговците и улесняване на потребителите. Всичко това, в съчетание с високата степен на сигурност чрез криптирани връзки, прави услугата все по-атрактивна и търсена от компании с различен профил от различни бизнес сфери. Отвореното банкиране дава възможност и за приемане на плащания сметка-сметка от търговците, алтернатива на картовите разплащания.
- Споменахте ERP. Как всичко това повлия на развитието на ERP системите?
И.Т.: ERP системите са в основата на дигиталната трансформация за много компании. През последните години тези платформи претърпяха значителна еволюция – от традиционни инструменти за управление на ресурси до интелигентни, свързани решения, които използват предимствата на съвременните технологии като облачни услуги, изкуствен интелект и машинно обучение. Днес ERP системите се трансформират в цялостни бизнес платформи, които не само обединяват основните функции като финанси, логистика и производство, но също така развиват богати и конфигурируеми функционалности, които да отговорят на разнообразните нужди и бизнес процеси на съвременните организации. Това ги превръща в единен инструмент за цялостно управление на една компания. Основни технологии, които FTS предоставя на клиентите, са платформите Microsoft Dynamics 365 и Microsoft Fabric. Тези решения не само оптимизират бизнес процесите и извличат стойност от данните, но и позволяват на организациите да се адаптират към постоянно променящата се бизнес среда. Бих добавила също така, че една от най-значимите иновации в последните години определено е интеграцията на изкуствения интелект (AI), познат като Copilot, в различните функционалности на Dynamics 365. Макар обаче функциите на Copilot в ERP системите да са все още в начален етап на развитие, те вече показват реалния потенциал на AI в автоматизацията, оптимизацията и предсказването на ключови бизнес резултати и ние всички вече го виждаме. Синергията между съвременните ERP платформи и концепции като отвореното банкиране допълнително ускорява тази трансформация. Достъпът в реално време до финансови данни, които PSD2 позволява, всъщност разширява по много добър начин възможностите на ERP решенията, като оптимизира и автоматизира процеса по обработка на финансовите данни и също така дава достъп в реално време до ключова за бизнеса финансова информация.
- Наскоро обявихте партньорството между двете компании. Как стигнахте до него?
Д.А.: Партньорството между FTS и БОРИКА датира от 2016 година, като през годините и в различните проекти сме сменяли ролята си на клиент и доставчик на услуги. Целта ни винаги е била дигитализация и оптимизиране на бизнес процесите както вътре в организацията, така и при обслужване на клиентите на компаниите. Пилотно реализирахме наш вътрешен за БОРИКА проект за ERP интеграция. Чрез InfoPay интегрирахме информацията по сметките от няколко банки директно в ERP системата, по този начин постигнахме приключване на поръчките за удостоверителните услуги, предоставяни от БОРИКА, непосредствено след плащането. Резултатът беше по-бързо обслужване на крайните клиенти и повишаване на тяхната удовлетвореност, а също и намаляване на ръчната обработка при колегите в отдел „Счетоводство“.
И.Т.: В платформата InfoPay видяхме възможност да осигурим по-добра стойност за клиентите ни, като интегрираме функционалностите й към ERP системите, които внедряваме – Dynamics 365 Finance and Operations и Dynamics 365 Business Central. Възможността за единна интеграция с всички финансови институции е нещо, което досега определено ни липсваше и налагаше разработка на интеграция в различните решения, които предлагаме, за всяка отделна финансова институция. Същевременно бяхме убедени, че такава интеграция ще бъде не само търсена, но и изключително полезна за много наши клиенти. Работим с организации, които имат големи обеми трансакции, включително производствени, дистрибуторски и ритейл компании, за които достъпът в реално време до данни за финансови трансакции е критичен за ефективното управление на ежедневните операции. Например, възможността да обработваме навреме поръчка от клиент, чието плащане вече е получено и видимо през системата веднага, в същия миг, е ключова за оперативната ефективност и бързината на самото обслужване.
- Как ще се надгражда услугата InfoPay? Какво развитие планирате?
Д.А.: Занапред ще продължим да работим по разширяване на партньорствата ни с лизингови дружества, застрахователни компании и други финансови институции, както и с доставчици на платформи за електронна търговия и др., с цел предоставяне на повече дигитални услуги в рамките на техните екосистеми. Услугата е особено ефективна за операции/дейности като определяне на кредитен риск, предоставяне на финансови съвети, анализи на разходи, бюджетиране и планиране на дългосрочни финансови цели, затова ще се развиваме именно в тази посока. И не на последно място, планираме директна интеграция с нашата услуга E-faktura. Това ще позволи на нашите клиенти да следят плащанията и сроковете за плащания по получени и издадени фактури в платформата.
И.Т.: Работата по имплементацията на това единно решение в разнообразни организации – от различни сектори, индустрии и с различни бизнес модели, ще ни предостави ценни идеи за по-интуитивни автоматизации и по-добро разпознаване и насочване на плащанията. Събирането на данни за финансовите транзакции, включително подробности за точния момент на извършване, ще открие възможности за по-задълбочени анализи и прогнози.
Източник: сп.Forbes