English
Search icon
6 Януари 2025, понеделник

Пред в. Банкеръ: Централизираното решение предпазва банки и клиенти от финансови измами

 Пред в. Банкеръ: Централизираното решение предпазва банки и клиенти от финансови измами

Радослав Димитров, Директор „Картов бизнес“ в БОРИКА
Гергана Салчева, Директор "Съответствие", Общинска банка

В съвместно интервю двамата споделят за успешното партноьорсвто между БОРИКА и Общиснка банка с внедрването на услугата за мониторинг и превенция от финансови измами и как съвместният проект помага за укрепване на сигурността във финансовия сектор. 

- Защо БОРИКА и защо точно сега говорим за централизирана услуга за мониторинг и превенция от финансови измами?

Р.Д.: Много са причините БОРИКА да се заеме с тази задача. Като започнем от факта, че компанията оперира с карти и се грижи за тяхната сигурност повече от 25 години, преминем през ролята ни на национален оператор, който обработва огромен набор от трансакционни данни, погледнем негативната статистика за ръста на финансовите измами и стигнем до очакванията на пазара, търсещ ефективни решения за тяхната превенция – всичко това ни амбицира да създадем единна централизирана среда, в която да няма място за конкуренция и която цели да намали този негативен импакт, обединявайки усилията на всички участници в борбата срещу измамите.

- Тук сте заедно с Ваш клиент - Общинска банка, която участва в разработването на решението и е първата кредитна институция, която от скоро го прилага? Как стигнахте до съвместното партньорство?

Р.Д.: Реализацията на подобно решение изисква сериозен ресурс за неговото изграждане и поддръжка, в т.ч. инвестиции за хардуер, софтуер, профилирани екипи и др., което  е предизвикателство за доставчиците на платежни услуги (ДПУ). Изграждането на централизирано решение е значително по-изгодно и ефективно за тях, още повече в лицето на БОРИКА могат да разчитат на ресурс с дългогодишна практика и опит в областта. В допълнение смятам, че и технологията, въз основа на която е изградена платформата - Safer Payments на гиганта IBM, също е повод за високо доверие. И не на последно място, като мотив за въвеждане на решението, е желанието на БОРИКА да подпомогне финансовите институции при изпълнение на нарастващите регулаторни изисквания, както на национално, така и на Европейско ниво. Именно в тази връзка с колегите от Общинска банка пилотирахме успешно проект, свързан с проверката в санкционни списъци.

Г.С: Общинска банка имаше желанието да е първата кредитна институция, която да имплементира подобна дигитална система, създадена за българския пазар. Разработването на подобен проект изисква сериозен анализ на процесите, за да могат да се оценят и интегрират решения, които по най-добър начин да отговорят на необходимостта от намаляване на рисковете, свързани с изпълнение на нормативните изисквания за скрининг спрямо санкционни режими. Разбира се, при управлението на всеки подобен проект предизвикателство представлява прецизният дизайн и анализирането на взаимовръзките и интеграцията с различни вътрешни системи, които банката използва. Добрият синхрон между екипите на Общинска банка и БОРИКА спомогна за плавния преход от предходната към новата система за превенция.

- Разкажете ни какви бизнес процеси обхваща Услугата “Проверка в санкционни списъци” в Safer Payments?

Г.С.: Safer Payments е иновативна система, която обхваща мониторинга на клиенти и трансакции спрямо санкционни списъци и списъци с видни политически личности в реално време. Системата обхваща onboarding процеса на клиенти и всички видове плащания, включително и касови плащания, обмяна на валута и blink преводи, като позволява автоматично зареждане на санкционни, вътрешни забранителни и ВПЛ списъци. Safer Payments е ефективно решение, което предоставя скорост и точност при вземането на решения в процеса на скрининг спрямо санкциите.

- Г-жо Салчева, по какъв начин очаквате да се оптимизират съответните бизнес процеси и как това ще улесни дейността на  Общинска банка?

Г.С.: Системата улеснява цялостния процес на комуникация между различните екипи на банката по повод изпълнение на нормативните задължения в тази област, тъй като отговорните звена получават автоматични известия за извършваните от Дирекция „Съответствие“ действия, съответно за потвърждаване или отказ на превод. При съвпадение спрямо санкционен или забранителен списък се изисква задължителна обработка, като преводът се блокира и не може да бъде изпълнен без потвърждение. Също така, считам че автоматизирането на процеса минимизира рисковете от грешки и позволява по-добър контрол върху процеса на скрининг. Имплементирането на Safer Payment от Общинска банка е израз на желанието ни за интегриране на иновативни и ефективни решения за осигуряване на нормативно съответствие, което позволява да отговорим на нарастващите регулаторни изисквания, а също и да оправдаем доверието на клиентите си.

Р.Д.: Системата има интуитивен дизайн, лесна е за работа, като при съвпадение се генерира case, който съдържа обобщена информация за всеки клиент, включително в хронологичен вид. Освен това има възможност за прилагане на допълнителни документи, проследяване на действията за съответните клиенти, както и за генериране на различни по вид справки.

- Г-н Димитров, в началото на годината обявихте, че възобновявате дейността на „Български форум за превенция от финансови измами“. Какво следва оттук нататък?

Р.Д.: С присъединяването на все повече институции към централизираната Anti-Fraud платформа сериозната работа тепърва предстои. Ще продължим да развиваме функционалностите в Safer Payments, вкл. в посока използване на машинно обучение/изкуствен интелект при мониторинга и разширяване правилата за превенция. Що се отнася до дейността на Форума, неговата роля е  да бъде интерактивна среда за обмен на знания и опит между всички участници на пазара. Вярваме, че с привличането на водещи експерти по сигурност в него, ще направим по-ефективен процеса на комуникация и плавно във времето ще успеем да намалим въздействието на финансовите измами.

Източник: в. Банкеръ

Други новини

Р. Димитров пред сп. BGlobal: Централизирано решение намалява финансовите измами при безкасовите плащания
9 Декември 2024, понеделник

Р. Димитров пред сп. BGlobal: Централизирано решение намалява финансовите измами при безкасовите плащания

Над 15 доставчици на платежни услуги използват anti-fraud услугата на БОРИКА, през която минават над 1,5 млн. трансакции дневно...

Научете повече
От хартия към екран: Мартин Орешарски и Даниел Джолев пред сп. Мениджър
28 Ноември 2024, четвъртък

От хартия към екран: Мартин Орешарски и Даниел Джолев пред сп. Мениджър

БОРИКА и УниКредит Булбанк трансформират финансовия сектор с новите технологии, които улесняват и подобряват потребителското изживяване...

Научете повече
M. Вичев пред сп. Forbes: Незабавните плащания навлизат при услуги с добавена стойност за клиентите
14 Октомври 2024, понеделник

M. Вичев пред сп. Forbes: Незабавните плащания навлизат при услуги с добавена стойност за клиентите

В момента услугата blink P2P се ползва от над 800 000 клиента...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни