Компанията има 35-годишна история в предоставянето на специализирани решения за банковия и финансов сектор, както и на иновативни продукти и услуги за бизнеса, публичния сектор и крайните клиенти.
Тя е приемник на дейността на дружествата „Банксервиз“ АД, чиято дейност започва през 1968 г. като Електронно-изчислителен център към Централното управление на Българска Народна Банка (БНБ), и „БОРИКА“ АД, създадена през 1994 г. като еднолично дружество на БНБ. През 2010 година, след решение на борда на директорите на двете организации, те са обединени в ново дружество - „БОРИКА-БАНКСЕРВИЗ“ АД.
Към днешна дата акционерното дружество носи името БОРИКА АД, а акционери в него са 19 банки в страната.
Компанията продължава да бъде основен партньор на банките в изграждането на съвременна ИТ инфраструктура и предоставянето на иновативни решения за техните крайни клиенти.
1992 г. - Бисера
1992 г. - Борика
1992 г. - Infobank
1992 г. - Switch
1992 г. - Себра
1992 г. - Rings
1992 г. - Swift
1992 г. - B-Trust
1992 г. - E-Faktura
1992 г. - Sepa
1992 г. - Bisera7
1992 г. - Борика-Банксервиз АД
1992 г. - CASH-M
1992 г. - MOBI-b
1992 г. - BCard
1992 г. - Борика Нова Генерация
1992 г. - Платежна институция
1992 г. - Бистра
1992 г. - Облачен КЕП
1992 г. - Електронна идентификация
1992 г. - Infopay
1992 г. - Blink
1992 г.
На 25.02.1992 г. започва разработването и подготовката за внедряване на Банковата Интегрирана Система за Електронни Разплащания (БИСЕРА) за сетълмент на междубанковите плащания на следващия ден.
На 5.10.1992 г. е внедрена в експлоатация версия 1 на БИСЕРА (БИСЕРА 1) с участието на всички банки и техните клонове в страната.
1993 г.
Банковата организация за разплащания с използване на карти (БОРИКА) е създадена през 1993 г. като еднолично дружество на Българска народна банка (БНБ) с Решение на УС на БНБ. През 2004 дружеството е преобразувано в еднолично акционерно дружество (ЕАД) на Българска народна банка. През 2005 г. дружеството става акционерно дружество, при което Българска народна банка продава 63.76 % от капитала на дружеството на 25 местни банки.
1994 г.
Стартиран е проект БАНКНЕТ за изграждане на интегрирана банкова Х.25 мрежа за пренос на данни. Днес Infobank e WEB–базирано приложение, предназначено да предоставя информация за състоянието и движението по банковите ви сметките, независимо от това къде се намирате. Системата поддържа достъп до пълната информация за текущото салдо, постъпилите и наредени плащания по сметките Ви в различни банки.
1996 г.
Въведена е услугата за превключване на междубанковите разплащания с платежни карти в страната - SWITCH. Изградени са онлайн интерфейсни връзки от тип host-to-host с банки и платежни институции със самостоятелни авторизационни центрове.
2000 г.
Разработен е проект СЕБРА за обслужване плащанията на разпоредителите с бюджетни кредити.
2003 г.
Сетълментът на приетите от БОРИКА транзакционни файлове се изпълнява посредством системата за брутен сетълмент в реално време РИНГС на БНБ.
Компанията е регистрирана в SWIFT като Сервизно бюро, мажоритарна собственост на SWIFT членове, и предоставя на своите клиенти индиректна свързаност към SWIFTNet (Shared Connection) и достъп до пълния набор от услуги на SWIFT по сигурен и икономичен начин. Изградена е инфраструктура за информационна сигурност РКI и е внедрена система за предоставяне на удостоверителни услуги В-Trust; „Банксервиз“ АД е регистрирано като Доставчик на Удостоверителни Услуги съгласно Закона за електронния документ и електронния подпис.
2003 г.
Компанията е регистрирана в SWIFT като Сервизно бюро, мажоритарна собственост на SWIFT членове, и предоставя на своите клиенти индиректна свързаност към SWIFTNet (Shared Connection) и достъп до пълния набор от услуги на SWIFT по сигурен и икономичен начин.
2003 г.
Изградена е инфраструктура за информационна сигурност РКI и е внедрена система за предоставяне на удостоверителни услуги В-Trust. „Банксервиз“ АД е регистрирано като Доставчик на Удостоверителни Услуги съгласно Закона за електронния документ и електронния подпис.
2007 г.
Разработен и внедрен е проект еFaktura.bg за електронен обмен на финансови документи между доставчици и купувачи, подписани с Универсален Електронен Подпис (УЕП), чрез консолидатор. Издадена е първата електронна фактура у нас.
2008 г.
Разработен е програмен продукт SEPA трансформатор за трансформиране на използваните МТ съобщения към новите SEPA съобщения за извършване на SEPA кредитен трансфер.
2009 г.
Разработена е платежна система БИСЕРА7EUR за обслужване на клиентски преводи в евро, предназначени за изпълнение в определен момент, осигуряваща финалност на плащанията.
2010 г.
Новоучреденото дружество БОРИКА – БАНКСЕРВИЗ АД е правоприемник на БОРИКА АД и Банксервиз АД. Целите, които са си поставили акционерите като резултат от сливането, са: значително повишаване на операционната ефективност; по-високо качество и обхват на предоставяните продукти и услуги; успешно посрещане на либерализацията на пазара на европейските платежни услуги.
2013 г.
Стартира услугата Cash M, която позволява изпращане на пари от банкова сметка, банкова карта или в брой в банков офис, известяване на получателя чрез използване на мобилен телефон и получаването им в брой чрез АТМ.
Разработено е мобилно приложение Mobi-B, което позволява на картодържателите да използват картови услуги чрез мобилен телефон. Приложението дава възможност за регистриране на множество карти, издадени от различни банки участващи в Mobi-B.
2013 г.
Разработено е мобилно приложение Mobi-B, което позволява на картодържателите да използват картови услуги чрез мобилен телефон. Приложението дава възможност за регистриране на множество карти, издадени от различни банки участващи в Mobi-B.
2016 г.
Национална Картова Схема Bcard, част от БОРИКА АД, се учредява като отделна и независима от Оператора структура. Всички доставчици на платежни услуги в България са членове на Схемата. Основната мисия на Схемата е миграцията на плащанията в брой и с хартиени ваучери към електронни разплащания, чрез разработване на нови електронни услуги в публичния и частен сектор в България.
2017 г.
Програмата БОРИКА Нова генерация обхваща внедряването на нова платформа за управление на карти, терминали и търговци, с фокус върху многопластово управление на клиенти и продукти, както и върху превенцията на измами в реално време. Тя дава възможност на клиентите на дружеството да предлагат богат набор от нови услуги, в областта на електронната търговия, токенизацията, дигитален портфейл и други.
2017 г.
Управителният съвет на Българската народна банка издаде лиценз за извършване на дейност като платежна институция на БОРИКА АД на основание чл. 12, ал. 1 от Закона за платежните услуги и платежните системи (ЗПУПС). На база издадения лиценз, БОРИКА АД може да извършва платежни услуги – приемане на плащания с платежни инструменти.
2018 г.
В съответствие с Директива (ЕС) 2015/2366 на Европейския парламент, регламентираща платежните услуги, БОРИКА АД съвместно с АББ и българските банки разработи Национален технически стандарт БИСТРА за приложни интерфейси и технологии за комуникация между системите на банките и лицензираните доставчици на платежни услуги. БИСТРА покрива изискванията на ЗПУПС и Директива (EС) 2015/2366 и отразява спецификите на финансовата система в България.
2018 г.
С развитието на облачните технологии и БОРИКА реализира услугата облачен квалифициран електронен подпис (ОКЕП). Това е подпис, при който Титулярът на електронния подпис възлага обслужването на устройствата за създаване на квалифицирани електронни подписи на трета страна и създаването на електронни подписи от разстояние. Достъпът и управлението на Облачния КЕП от страна на Титуляря се реализира чрез защитено мобилно приложение на БОРИКА B-Trust Mobile.
2020 г.
БОРИКА предложи решение за отдалечена идентификация за бърз, сигурен и законосъобразен начин за удостоверяване на идентичността в дигитална среда. Решението се прилага все по-активно в различни онлайн процеси за привличане на нови клиенти, предлагане на услуги от разстояние и други. През 2020 г. бе реализиран процесът за отдалечена идентификация в мобилното приложение B-Trust Mobile.
2020 г.
Новата финтех платформа InfoPay e в отговор на т.нар. Отворено банкиране. Тя предлага редица функционалности, които улесняват клиентите в управлението на фирмените им финанси. Платформата е единна точка, предоставяща 24-часов контрол на средствата - консолидирана информация за наличности и движения по всички фирмени сметки в различни банки, детайли по платежа сметка, справка за списък на платежни сметки и др.
2021 г.
С решение на Съвета на Директорите на БОРИКА АД от януари 2020 г., Националната Картова Схема е преименувана на Национална картова и платежна схема . С това решение Схемата разширява дейността си с управление на продукти и услуги за незабавни плащания от сметка в сметка (Instant Payments). На 22 ноември в 10:14:13 часа успешно бе извършено първото незабавно плащане чрез програмата Blink на Националната картова и платежна схема.
-
История на „Банксервиз“ (1968 - 2009 г.)
Свалете документа -
История на „Борика“ (1994 - 2009 г.)
Свалете документа