English
Search icon
28 Ноември 2024, четвъртък

От хартия към екран: Мартин Орешарски и Даниел Джолев пред сп. Мениджър

От хартия към екран: Мартин Орешарски и Даниел Джолев пред сп. Мениджър

Даниел Джолев, Директор „Дигитални и информационни технологии“, УниКредит Булбанк

Мартин Орешарски, директор „Удостоверителни услуги, БОРИКА

Пред сп."Мениджър" двамата споделят за съвместното партньорство между двете компании по отношение на новите дигитални услуги в банковия сектор.

- Г-н Орешарски, БОРИКА партнира на банките по отношение на дигитализацията на процесите им. Кои са най-търсените услуги?

М.О.: Така е, ролята на БОРИКА е да поддържа и модернизира платежната инфраструктура в страната. Услугите за незабавни плащания и плащанията по мобилен номер, например, които стават все по-популярни, са дело на екипа ни, съвместно с екипите на банките. В последните няколко години партнираме на финансовите институции и по отношение на дигитализацията на процесите им – вътрешни и крайноклинетски. Това е възможно посредством Удостоверителните услуги, най-популярната от които е електронният подпис. Тези услуги търпят сериозно развитие и именно те стоят в основата на дистанционното обслужване на клиентите на банки, застрахователи и други финансови институции. Чрез тях организациите могат да предлагат удобни и сигурни решения, които спестяват време както на клиентите, така и на техните екипи. С различните организации работим по интеграцията на разнообразни решения в зависимост от техните специфични цели и нужди – онлайн онбординг на клиенти, който позволява бързо и сигурно дистанционно регистриране на нови потребители, дигитален вътрешен документооборот за оптимизация на вътрешните процеси, електронен архив за съхранение и лесен достъп до документи, електронно връчване за сигурно предаване на информация. Заедно с УниКредит Булбанк, например, въведохме иновацията за сключване на договори с клиенти посредством еднократен облачен подпис – услуга, която значително улеснява процеса и подобрява потребителското изживяване.

Д.Д.: Потенциалът на удостоверителните услуги е безграничен, а ние се стремим да превръщаме всеки напредък в тази област в директна полза за нашите клиенти. В партньорство си с БОРИКА, модифицираме класически хартиени процеси в напълно ново дигитално изживяване за клиента.

- Г-н Джолев, УниКредит Булбанк е сред пионерите в предоставянето на онлайн банкови услуги. Как ги приемат клиентите Ви и какъв дял заемат дигиталните услуги в банката към днешна дата?

Д.Д.: Удобството и предпочитанията на клиента са нашата основна цел. Стремежът ни към непрекъснати подобрения в нашите процеси, не само в дигиталните услуги, но и в тези, които се случват зад сцената, е породен от регулярната обратна връзка на клиентите, както и от желанието ни да опростим взаимодействието им с банката и да подобрим ежедневието им. Спестяваме много от тяхното ценно време, като изнасяме услуги от ежедневното банкиране “под ръка” в нашето мобилно банкиране - Bulbank Mobile. Напоследък работим и по това да подобряваме живота на обществото, в което живеем, като акцентираме на устойчиви и ESG решения. Освен традиционни банкови продукти и процеси, дигитализираме и услуги от така наречения “отвъд банков“ вид (Beyond Banking). Такива са, например, услугите за управление на “Моят Автомобил” в мобилното банкиране. Клиентите, които ползват ежедневно дигитални процеси вече са над 720 хил. и тази бройка расте постоянно, с включване на нови дигитални услуги и процеси.

- Споменахте услугата  „Подписване на документи с еднократен облачен КЕП“. Каква беше целта на внедряването й?

Д.Д.: В последните години всички свикнахме с удобството да подписваме отдалечено документи за лични и служебни цели. Електронният подпис е една съвременна услуга, която позволява съществен прогрес в областта на дигитализирането на процеси като цяло – и в държавата, и в банковия сектор. А еднократният облачен квалифициран електронен подпис е онази „черешка на тортата“, която изглежда като „магия“ за клиента. Удобството се крие в това, че не се изисква предварително да имаш взаимоотношения с конкретен издател на подписи, не се таксува, не се създават никакви трайни ангажименти за клиента. Изобщо, клиентът не се затруднява по никакъв начин и го ползва с лекота в каналите на банката, в които можем да го идентифицираме. Дори посещението на банковия офис може да завърши в телефона на клиента, като се изпрати специално генериран код, посредством който той полага подпис на необходимите документи. Онлайн процесите ни в дигиталните канали – мобилно и интернет банкиране, са непрекъснати и подписването на документите в тях чрез еднократен електронен подпис осигурява възможност за продажбени процеси на нови банкови услуги и продукти 24/7. Клиентите ни потвърждават, че са приели тяхната нова карта директно в мобилното си банкиране с еднократен облачен подпис, без да се налага да се подготвят двустранни протоколи и ненужно да се трупа хартия. И това се случва за над 400 предадени карти на ден. Спестените разходи за хартия и архив превръщат процеса в едно устойчиво решение и от гледна точка на ESG. Удостоверителните услуги намират все по-широко  приложение и в нашите вътрешни процеси, и по-конкретно в работата на главна дирекция „Хора и Култура“. Постигнахме автоматизация на подписванията при промяна в трудовите правоотношения на нашите служители - всяко едно  назначение, преназначение, се подписва с електронен подпис и съхранява в електронно трудово досие, съгласно изискванията на Нормативната уредба.

М.О.: Освен удобството, бих добавил и високата степен на защита на данните. Технологията гарантира, че документите са не само леснодостъпни и защитени, но и с правна стойност, валидна за дълъг период от време. Това е изключително важно за финансови документи, договори и други споразумения, при които сигурността и проследимостта са приоритет.

- До какви нови дигитални услуги ще имат достъп клиентите в следващите 2 години?

М.О.: Амбициите за дигитализация са големи на всички нива – на ниво Европейски съюз, на ниво Държава, на ниво частни компании. Свидетели сме на все повече нови и нови регулации, свързани с цифровите услуги, а в Европа вече се говори и за единен дигитален портфейл. Най-грубо казано той ще представлява супер мобилно приложение, което обединява цялата информация за нас като отделни граждани, вкл. самоличност, електронен подпис, професионална квалификация, образователен статус, здравен статус и т.н. Всеки от нас ще има пълен контрол върху данните, само той ще може да ги управлява и преценява с коя институция да ги споделя. На практика, целта на този дигитален портфейл е да осигури еднакъв и равен достъп на всички граждани до всички онлайн услуги, независимо дали се предоставят от частен сектор, от държавната и общинска администрация. Очаква се до 2030 г. 80% от населението на Европа да разполага с такъв портфейл. От гледна точка на административните срокове, до две години всяка една държава членка трябва да започне работа по него.

Д.Д.: Отчитайки динамиката, с която ние се променяме, новите регулации на европейско и на национално ниво, както и естествената адаптация на обществото към дигиталните услуги, вярвам, че електронната идентификация и подписване ще са новото “нормално”, а хартията ще е изключение. Клиентът ще може не само да се обслужва и да подписва във всички електронни канали,  но и да достъпва документите си отвсякъде и по всяко време. Ако до преди няколко години търсехме измежду всички процеси в банката най-подходящите да бъдат дигитализирани, сега вече списъкът е ясен, а изключенията са малко. Целевият ни модел за дигитален процес е свързан с автоматично генериране на всеки документ, автоматичен подпис от страна на банката, от страна на клиента, автоматично електронно архивиране в документна система и наличност на всички документи по всяко време както за служителите, така и за клиентите през различните канали.

Източник: сп. Мениджър

Други новини

Р. Димитров пред сп. BGlobal: Централизирано решение намалява финансовите измами при безкасовите плащания
9 Декември 2024, понеделник

Р. Димитров пред сп. BGlobal: Централизирано решение намалява финансовите измами при безкасовите плащания

Над 15 доставчици на платежни услуги използват anti-fraud услугата на БОРИКА, през която минават над 1,5 млн. трансакции дневно...

Научете повече
M. Вичев пред сп. Forbes: Незабавните плащания навлизат при услуги с добавена стойност за клиентите
14 Октомври 2024, понеделник

M. Вичев пред сп. Forbes: Незабавните плащания навлизат при услуги с добавена стойност за клиентите

В момента услугата blink P2P се ползва от над 800 000 клиента...

Научете повече
Пред сп. Enterprise: Иновациите ще продължат да променят начина, по който бизнесът обслужва клиенти
7 Октомври 2024, понеделник

Пред сп. Enterprise: Иновациите ще продължат да променят начина, по който бизнесът обслужва клиенти

В съвместно интервю Мартин Орешарски от БОРИКА и Цветан Григоров от „Тексим Банк“ споделят за решенията за дистанционно обслужване на клиентите...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни