English
Search icon
4 Февруари 2022, петък

Мирослав Вичев пред в. "Стандарт": Наесен ще са възможни разплащания към номера на мобилен телефон

Мирослав Вичев пред в. "Стандарт": Наесен ще са възможни разплащания към номера на мобилен телефон

Незабавните пpeвoди вече са възможни в България. Светкавичните разплащания, които заемат все по-голям дял в банковите трансфери по света, позволяват на потребителите само с няколко клика, през телефона или компютъра, за секунди да преведат пари на свои близки или бизнес партньори. На 22 ноември между клиенти на TBI Bank и Пощенска банка се осъществи първият незабавен превод в левове през клоновата мрежа. 

- Господин Вичев, колко станаха банките, които използват системата за незабавни плащания, разработена от БОРИКА?

В момента я използват четири доставчици на платежни услуги - три банки и една платежна институция. Предстои да влязат още няколко до един-два месеца.

- TBI Bank и Пощенска обявиха, че се присъединяват още преди Нова година. Преди няколко дни влезе и Fibank. А коя е небанковата платежна институция?

MyFin. Интересът от небанковите институции е голям. Неслучайно те са сред първите, които се включиха.

- Засега тези разплащания са възможни само в левове. Очаква ли се да се разшири кръгът на валутите, които могат да влязат в обхвата на тази услуга?

Замисълът на тази разплащателна система е да бъде в левове, тя е за България. Стандартът е европейски, но използваме само левови разплащания. Разширението на обхвата зависи от решенията на държавата за използване на еврото.   

- Има ли лимит на сумата, която може да се разплати незабавно?

През различни електронни канали различните банки ограничават тези разплащания и спазват правила за сигурност в зависимост от вътрешните си регулации. Тези плащания подлежат на всички регулации, които важат и за останалите. В момента лимитът в платежната система, дефиниран за незабавни плащания, е 30 000 лева, съгласно договореност между участниците в Националната картова и платежна схема.

- По-скъпа ли е тази услуга в сравнение с използването на другите системи за разплащания?

Това зависи от политиката на банките. Всяка има собствено ценообразуване, което силно варира и в зависимост от видовете клиенти, и от електронните канали, които се ползват, и от най-различни други фактори. Така че как те ще позиционират тези разплащания, си е съвсем индивидуален подход на всяка институция. Това, което се стремим да направим, е да договорим чрез Националната картова и платежна схема определени видове разплащания за по-малки суми при определени условия, които се надяваме банките да пуснат при по-добри условия за крайните си клиенти. Но това си е тяхно решение.

- От страна на БОРИКА каква е таксата?

В момента таксата за незабавен превод през платежната система е дори малко по-ниска отколкото за стандартен превод. Едната е 2,5 ст., другата е 2 ст. За такова ниво на такси говорим.

- Имате ли информация колко са банковите клиенти, които ползват услугата - юридически и физически лица?

Между тези 3-4 пилотни институции, които в момента предлагат услугата незабавни плащания, оборотът не е чак толкова голям. Когато навлязат повече институции, интересът и възможностите за крайните клиенти ще бъде значително по-голям.

- Но това е наистина революция в разплащанията - да стават те незабавно. Очаквате ли по-засилен интерес?

Това е изцяло нова форма, която отваря много възможности. Предпоставка е по-широкото участие на банките, за да може да платиш на всеки. И второто е позиционирането на този вид плащания по верния начин за подходящи неща. Плащането клиент към клиент, по всяко време и много бързо, започва да се позиционира през мобилните приложения на банките. Плащане към мобилен телефон е следващото, което ще се договори между банките. И то ще се пуска през тази година и би трябвало да има доста по-голяма популярност. Тези неща предстои да се развиват. Платформата за тях е пусната, но има още работа да се върши, при банките най-вече - всяка банка да го има в мобилното си приложение и всеки клиент да може да получава такова плащане.    

- Банките са поели курса към дигитализация, така че би трябвало да се стремят да въведат подобни иновации максимално бързо.

Да, така е. Опитът, който следваме, е на водещи европейски страни, в които има милиони такива плащания на ден и между физически лица, и при търговци, и заплащане на паркинги, както и на всякакви други услуги. Целта на това начинание е създаването на инфраструктура, която толкова да вдигне използването на незабавни плащания, че те да заменят най-вече кешовите разплащания, както и други начини на разплащане, за да можем чрез мобилния си телефон да извършим незабавно плащане. Но има още доста път да се извърви, за да може да имаме сериозни резултати.

- Разкажете повече подробности за разплащането през мобилния телефон, докъде е стигнал проектът?

Предстои да се утвърдят окончателно в нашия Съвет на директорите правилата между банките за този вид разплащания. На среща на Съвета на участниците в Националната картова и платежна схема в сряда бяха утвърдени правилата за този вид разплащане към мобилен телефон. БОРИКА предоставя услуга, която дава на банката сметката, регистрирана от дадения клиент за мобилен телефон. Това е следващото, което се разработва в мобилните приложения на банките и ще започне да се използва. Целта е да се пусне през септември. Правилата бяха приети сега и техническите спецификации за разработката също са на пазара. В момента, в който банките влязат в схемата за незабавни разплащания, те ще могат да ползват и тези услуги. Клиентите ще регистрират IBAN зад някой техен мобилен номер и на базата на това да получават плащания, ако наредителят насреща знае само мобилния номер на получателя. В момента няколко банки са пуснали тази услуга за свои клиенти, но БОРИКА ще я предложи централизирано за всички.

 

Източник: в. "Стандарт"

Други новини

Р. Димитров пред сп. BGlobal: Централизирано решение намалява финансовите измами при безкасовите плащания
9 Декември 2024, понеделник

Р. Димитров пред сп. BGlobal: Централизирано решение намалява финансовите измами при безкасовите плащания

Над 15 доставчици на платежни услуги използват anti-fraud услугата на БОРИКА, през която минават над 1,5 млн. трансакции дневно...

Научете повече
От хартия към екран: Мартин Орешарски и Даниел Джолев пред сп. Мениджър
28 Ноември 2024, четвъртък

От хартия към екран: Мартин Орешарски и Даниел Джолев пред сп. Мениджър

БОРИКА и УниКредит Булбанк трансформират финансовия сектор с новите технологии, които улесняват и подобряват потребителското изживяване...

Научете повече
M. Вичев пред сп. Forbes: Незабавните плащания навлизат при услуги с добавена стойност за клиентите
14 Октомври 2024, понеделник

M. Вичев пред сп. Forbes: Незабавните плащания навлизат при услуги с добавена стойност за клиентите

В момента услугата blink P2P се ползва от над 800 000 клиента...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни