Мирослав Вичев пред в. "Стандарт": Наесен ще са възможни разплащания към номера на мобилен телефон
Незабавните пpeвoди вече са възможни в България. Светкавичните разплащания, които заемат все по-голям дял в банковите трансфери по света, позволяват на потребителите само с няколко клика, през телефона или компютъра, за секунди да преведат пари на свои близки или бизнес партньори. На 22 ноември между клиенти на TBI Bank и Пощенска банка се осъществи първият незабавен превод в левове през клоновата мрежа.
- Господин Вичев, колко станаха банките, които използват системата за незабавни плащания, разработена от БОРИКА?
В момента я използват четири доставчици на платежни услуги - три банки и една платежна институция. Предстои да влязат още няколко до един-два месеца.
- TBI Bank и Пощенска обявиха, че се присъединяват още преди Нова година. Преди няколко дни влезе и Fibank. А коя е небанковата платежна институция?
MyFin. Интересът от небанковите институции е голям. Неслучайно те са сред първите, които се включиха.
- Засега тези разплащания са възможни само в левове. Очаква ли се да се разшири кръгът на валутите, които могат да влязат в обхвата на тази услуга?
Замисълът на тази разплащателна система е да бъде в левове, тя е за България. Стандартът е европейски, но използваме само левови разплащания. Разширението на обхвата зависи от решенията на държавата за използване на еврото.
- Има ли лимит на сумата, която може да се разплати незабавно?
През различни електронни канали различните банки ограничават тези разплащания и спазват правила за сигурност в зависимост от вътрешните си регулации. Тези плащания подлежат на всички регулации, които важат и за останалите. В момента лимитът в платежната система, дефиниран за незабавни плащания, е 30 000 лева, съгласно договореност между участниците в Националната картова и платежна схема.
- По-скъпа ли е тази услуга в сравнение с използването на другите системи за разплащания?
Това зависи от политиката на банките. Всяка има собствено ценообразуване, което силно варира и в зависимост от видовете клиенти, и от електронните канали, които се ползват, и от най-различни други фактори. Така че как те ще позиционират тези разплащания, си е съвсем индивидуален подход на всяка институция. Това, което се стремим да направим, е да договорим чрез Националната картова и платежна схема определени видове разплащания за по-малки суми при определени условия, които се надяваме банките да пуснат при по-добри условия за крайните си клиенти. Но това си е тяхно решение.
- От страна на БОРИКА каква е таксата?
В момента таксата за незабавен превод през платежната система е дори малко по-ниска отколкото за стандартен превод. Едната е 2,5 ст., другата е 2 ст. За такова ниво на такси говорим.
- Имате ли информация колко са банковите клиенти, които ползват услугата - юридически и физически лица?
Между тези 3-4 пилотни институции, които в момента предлагат услугата незабавни плащания, оборотът не е чак толкова голям. Когато навлязат повече институции, интересът и възможностите за крайните клиенти ще бъде значително по-голям.
- Но това е наистина революция в разплащанията - да стават те незабавно. Очаквате ли по-засилен интерес?
Това е изцяло нова форма, която отваря много възможности. Предпоставка е по-широкото участие на банките, за да може да платиш на всеки. И второто е позиционирането на този вид плащания по верния начин за подходящи неща. Плащането клиент към клиент, по всяко време и много бързо, започва да се позиционира през мобилните приложения на банките. Плащане към мобилен телефон е следващото, което ще се договори между банките. И то ще се пуска през тази година и би трябвало да има доста по-голяма популярност. Тези неща предстои да се развиват. Платформата за тях е пусната, но има още работа да се върши, при банките най-вече - всяка банка да го има в мобилното си приложение и всеки клиент да може да получава такова плащане.
- Банките са поели курса към дигитализация, така че би трябвало да се стремят да въведат подобни иновации максимално бързо.
Да, така е. Опитът, който следваме, е на водещи европейски страни, в които има милиони такива плащания на ден и между физически лица, и при търговци, и заплащане на паркинги, както и на всякакви други услуги. Целта на това начинание е създаването на инфраструктура, която толкова да вдигне използването на незабавни плащания, че те да заменят най-вече кешовите разплащания, както и други начини на разплащане, за да можем чрез мобилния си телефон да извършим незабавно плащане. Но има още доста път да се извърви, за да може да имаме сериозни резултати.
- Разкажете повече подробности за разплащането през мобилния телефон, докъде е стигнал проектът?
Предстои да се утвърдят окончателно в нашия Съвет на директорите правилата между банките за този вид разплащания. На среща на Съвета на участниците в Националната картова и платежна схема в сряда бяха утвърдени правилата за този вид разплащане към мобилен телефон. БОРИКА предоставя услуга, която дава на банката сметката, регистрирана от дадения клиент за мобилен телефон. Това е следващото, което се разработва в мобилните приложения на банките и ще започне да се използва. Целта е да се пусне през септември. Правилата бяха приети сега и техническите спецификации за разработката също са на пазара. В момента, в който банките влязат в схемата за незабавни разплащания, те ще могат да ползват и тези услуги. Клиентите ще регистрират IBAN зад някой техен мобилен номер и на базата на това да получават плащания, ако наредителят насреща знае само мобилния номер на получателя. В момента няколко банки са пуснали тази услуга за свои клиенти, но БОРИКА ще я предложи централизирано за всички.
Източник: в. "Стандарт"