English
Search icon
6 Януари 2022, четвъртък

Радослав Димитров: Ръстът в безкешовите разплащания е устойчива тенденция

Радослав Димитров: Ръстът в безкешовите разплащания е устойчива тенденция

Радослав Димитров е директор „Карти и терминали“ в БОРИКА. Започва работа в компанията през 2002 година като системен оператор. Понастоящем ръководи една от ключовите дирекции в Дружеството – „Карти и терминали“, като усилията на екипа му са насочени в разработката и внедряването на иновативни решения за разплащания.

- Как пандемията промени потребителските навици по отношение на картовите плащания в България?

Както в повечето индустрии, така и в IT индустрията, пандемията подейства като катализатор на процеси, които се очакваше да се случат, но в по-далечен хоризонт от време. По отношение на безкешовите плащания, определено броят на плащанията с карти се увеличи, като по-голям ръст бележат трансакциите в интернет, тъй като с налагането на противоепидемичните мерки се ограничиха някои от възможностите за пазаруване при физически търговци. Тенденцията за нарастване на броя на картовите плащания като цяло е устойчива и ще продължи да се проявява и след отпадането на противоепидемичните мерки. За това спомагат, разбира се, и доставчиците на платежни услуги, чиято цел е да продължат развитието на ритейл сектора, в който голяма част от търговците все още не са осигурени да приемат картови плащания.

- Какви са стимулите за търговците и за потребителите да преминават към безкешови разплащания?

На първо място сигурност. Търговците, които не приемат безналични плащания, трябва да мислят как да гарантират сигурност за кеша не само докато извършват продажби, но и при транспортирането и съхраняването му. При картовите плащания този ангажимент го няма - всяко плащане до 2-3 дни постъпва директно в сметката на търговеца. На второ място е удобството, тъй като времето, което се губи при електронно плащане е в пъти по-малко, отколкото при стандартно плащане. Това важи с особена сила за картови плащания до 100 лв., при които не се изисква въвеждане на ПИН.

- Как надграждате сигурността при картовите услуги?

Първият фактор бе навлизането преди 15 години на EMV чип технологията, която значително увеличи сигурността. Вторият фактор бе и продължава да бъде самообучението на потребителите и знанието как да съхраняват и да не споделят чувствителни данни. И третият, най-актуален фактор, е възможността крайният потребител да използва мобилна апликация за извършване на плащания и съхраняване на нечувствителни картови данни. По този начин достъпът до картовата информация става силно ограничен. Още повече, по-модерните смартфони използват не само пароли, но и биометрични характеристики за отключване на тези приложения и за разрешаване на плащанията от тях. В тази връзка и с цел оптимизация на потребителското преживяване, като част от предлаганото от БОРИКА приложение за електронна идентификация и подписване на електронни документи – B-Тrust Мobile, добавихме възможност за допълнителна автентикация при онлайн покупки или при вход в среда на обслужващата картодържателя институция, като напр. интернет банкиране.

- Какви са иновациите и новите услуги по отношение на картовите плащания, по които БОРИКА работи?

От създаването на БОРИКА през 1994 г. до днес основната цел на дружеството е да води пазара към иновативни и ефективни решения, които подпомагат картовия бизнес. Основен фокус в последните години е предлагането на картови решения като услуга - CMSaaS. Като част от платформата, върху която се реализират тези решения, в ритейл частта, мога да отлича две инициативи. Първата е свързана с решение, което позволява приемането на NFC плащания на всяко едно Android-базирано устройство - смартфон или таблет, т. нар. софтуерен ПОС. С него търговецът може да започне да приема плащания почти незабавно, тъй като то не изисква доставка на допълнително устройство и обучение, а употребата му е напълно интуитивна. Поради възможността за въвеждане на ПИН, това решение може да приема плащания за суми от над 100 лв., което е изключително предимство, в сравнение с подобни приложения в Европа.

Другата услуга е насочена в областта на физическите ПОС устройства и цели да реализира процеси, които считаме, че са несвойствени за финансовите институции – физическото и техническото обслужване на тези устройства. Услугата се нарича “ПОС аутсорсинг” и при нейната реализация БОРИКА се ангажира не само да закупи и предостави устройствата за ползване, но и да ги инсталира при търговците, при нужда да проведе необходимото обучение и да обезпечи техническата им поддръжка. Така банката или платежната институция не се налага да инвестира в придобиването на тези устройства, а вместо това, тя ги наема срещу месечна такса и се ангажира единствено с бизнес взаимоотношенията с търговеца.

В областта на картите - през настоящата година БОРИКА внедри най-съвременните технологии за персонализация на платежни карти – Durable graphics и лазерно гравиране, позволяващи печат от край до край, възможност за вертикален дизайн, печат само на гърба на картата и по-дълъг живот на отпечатаните данни. В най-скоро време дружеството ще предложи и услуги по онлайн издаване на виртуални карти.

- Какъв ще е фокусът ви в електронната търговия?

Внедрихме редица нови функционалности, като най-значимите от тях са възможността за използване на новите EMV 3-D Secure протоколи и възможността за автентикация при плащания посредством биометрични характеристики. Фокусът през следващите години ще бъде в предлагането на допълнителни услуги за е-търговци, като напр. Payment by Link и Buy Now Pay Later.

БОРИКА разработва финтех решения от дълги години в ролята си на  национален картов и платежен оператор. Наред с пандемията, новите европейски регулации изиграха ролята на катализатор на тези процеси и смело мога да твърдя, че през изминалата година сме една от компаниите, които предложиха най-много финтех иновации на пазара у нас – както за корпоративни, така и за крайни клиенти.

 

Други новини

Р. Димитров пред сп. BGlobal: Централизирано решение намалява финансовите измами при безкасовите плащания
9 Декември 2024, понеделник

Р. Димитров пред сп. BGlobal: Централизирано решение намалява финансовите измами при безкасовите плащания

Над 15 доставчици на платежни услуги използват anti-fraud услугата на БОРИКА, през която минават над 1,5 млн. трансакции дневно...

Научете повече
От хартия към екран: Мартин Орешарски и Даниел Джолев пред сп. Мениджър
28 Ноември 2024, четвъртък

От хартия към екран: Мартин Орешарски и Даниел Джолев пред сп. Мениджър

БОРИКА и УниКредит Булбанк трансформират финансовия сектор с новите технологии, които улесняват и подобряват потребителското изживяване...

Научете повече
M. Вичев пред сп. Forbes: Незабавните плащания навлизат при услуги с добавена стойност за клиентите
14 Октомври 2024, понеделник

M. Вичев пред сп. Forbes: Незабавните плащания навлизат при услуги с добавена стойност за клиентите

В момента услугата blink P2P се ползва от над 800 000 клиента...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни