Мирослав Вичев пред сп. "Мениджър": Приоритет ни е модернизирането на националните платежни системи
В момента се провежда XIV-то издание на единственото по рода си състезание за висши мениджърски постижения у нас - „Мениджър на годината“. Имената на 10-те топ бизнес лидери на България за 2021 г. бяха обявени на пресконференция в края на септември, а сред тях е и г-н Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на БОРИКА АД. Списание „Мениджър“ помоли 10-те финалисти от златната десетка да коментират бизнес средата у нас и да дадат своите прогнози за идната година. Какво сподели г-н Вичев пред екипа на списанието, четете в интервюто му:
- Коя е най-голямата и най-важна тенденция във вашия сектор, която виждате в момента?
Финансовият сектор се развива изключително динамично през последните две години. Принос за това имат от една страна новите европейски регулации, позволяващи по-либерално разпределение на пазара, а от друга – необходимостта от бърза дигитализация и автоматизация на процесите във финансовите институции. Вече няма доставчик на платежни услуги у нас, при който тези процеси да не са задвижени, но ни предстои да извървим дълъг път заедно. Предстои влизане на страната в Еврозоната, въвеждането на отвореното банкиране и споделянето на банкова информация за клиентите между различните доставчици, въвеждането на незабавните плащания у нас и свързаните с тях нови дигитални начини на разплащане сметка в сметка между търговци и клиенти, както и т.нар. Р2Р (Person to Person). Проектите са мащабни и концентрирани във времето, затова основни предпоставки за успеха им са стабилната национална платежна инфраструктура и екипната работа на целия бранш.
- Съществува ли фундаментална заплаха или голямо предизвикателство пред компании като вашата в следващата година? От къде идват заплахите? Какви са плановете ви за управление на тези предизвикателства?
Основен приоритет в следващите години ще бъде подготовката и модернизирането на националните платежни системи, с цел готовност на пазара за плавно преминаване към еврото. В ролята си на национален оператор сме се заели да осигурим необходимите функционалности на банките, за да облекчим работата им и да ускорим процесите. Предизвикателства несъмнено ще има. С навлизането в Еврозоната очакваме да нарасне и апетитът към нашия пазар от конкурентни чужди компании. Работим в тясно сътрудничество с Българската народна банка - в този контекст голямата ни обща цел е да запазим националния суверенитет на България и да не допускаме изтичането на трансакции извън пределите на страната. В процес на изграждане е и инфраструктурата за незабавни плащания, която ще позволи достижимост в европейски план, което означава, че при преминаване към евро, банките ще имат възможност да обработват и незабавни плащания в евро. Именно това е и основната цел на влизането ни в Еврозоната - клиентите да осъществяват незабавни плащания към всички в Европа и да получават такива.
- Каква инвестиционна програма има вашата компания за следващата година и какъв ефект очаквате при приключването й? Каква е дългосрочната ви стратегия?
Стратегическите ни дългосрочни проекти и инвестиции са в три основни направления–картов бизнес, незабавни разплащания и електронни услуги (електронно подписване и отдалечена идентификация). Наред с предлагането на традиционната картова услуга, значително разширяваме портфолиото от услуги към банките в посока аутсорсинг – система за управление на карти (CMS SaaS), поддръжка и обслужване на ПОС терминали, мониторинг и управление на АТМ мрежи, издаване и персонализация на карти, мониторинг и превенция на картови измами. По отношение на електронната търговия въвеждаме 3DSecure стандарти и двуфакторна автентикация, както и мобилна автентикация, базирана на биометрични характеристики. Стремежът е да предложим на банките и техните клиенти съвременен и конкурентен продукт, с високо ниво на сигурност.
При незабавните плащания стратегията ни е да осигурим на участниците – банки и платежни институции, не само инфраструктура за изпълнение на този вид плащания, а и всички съпътстващи дейности и процеси, които надграждат услугата и подпомагат по-бързото й проникване на пазара. Сред тях са: достижимост на услугата 24/7, управление на риска (Anti-fraud), пране на пари (Anti-money laundering), услуга за централно съхраняване на съответствието телефон – IBAN (Mobile look-up) и не на последно място - допълнителни услуги, които осигуряват мобилни решения за клиент и търговец, инструменти за интегриране с мобилни банкирания и софтуерни продукти на трети страни, което позволява свободно развитие на мобилни портфейли. В резултат, очакваме сравнително бързо и масово разпространение на този вид плащания сред крайните потребители, предвид безспорните им предимства – по-изгодна за банките услуга, по-висока скорост, лекота на употреба, възможност за плащане само на база телефонен номер и др. Прогнозираме проникването им в ниши, в които до момента са реализирани само кешови плащания, което от своя страна ще увеличи обема на електронните разплащания като цяло.
В последните две години се фокусирахме върху развитието на електронните ни услуги, като към познатия електронен подпис, записан върху флашка или карта, добавихме решения за подписване с облачен електронен подпис и отдалечена електронна идентификация (през уеб или мобилно устройство). Това позволи на много бизнеси да продължат дейността си, като дигитализират значителна част от процесите си по време на пандемията. Привличането на нови клиенти, сключването на договори с тях и обслужването им стана възможно от разстояние, без лично явяване в офис на доставчика на услугата. Оттук нататък усилията ни ще бъдат насочени към интеграция на тези решения във все повече държавни институции и фирми.
Източник: сп. "Мениджър"