English
Search icon
9 Април 2021, петък

Мирослав Вичев пред в. КАПИТАЛ: Ще осигурим за банките много по-евтина инфраструктура отколкото при картовите разплащания

Мирослав Вичев пред в. КАПИТАЛ: Ще осигурим за банките много по-евтина инфраструктура отколкото при картовите разплащания

- Къде се позиционира България по отношение на незабавните плащания? Какви са предпоставките за подобряване на качеството на платежните услуги в страната, благодарение на въвеждането им?

България стартира въвеждането на незабавни плащания малко по-късно от повечето страни в Европа. Въпреки това, ние в БОРИКА внимателно наблюдаваме тези процеси от няколко години, във връзка с участието ни в различни европейски финансови асоциации. Уверихме се, че определящи за успеха и бързината на подобен проект са подкрепата на Централната банка, участието на големите играчи на пазара и добрата координация между всички участници. Това е и подходът, който по-късно стартиралите проекти предприемат. Друга важна предпоставка за бързото проникване на незабавните плащания е те да стигнат до крайния клиент и при крайния търговец. Това не е просто бърз начин банките да си разменят съобщения и да се разплащат помежду си. Концепцията предполага и друга иновация - достъп чрез мобилен телефон –  осъществяване на разплащания в рамките на 10 секунди, само на базата мобилен номер, без необходимост от номер на банкова сметка. Важно е да отбележим и още нещо - посредством мобилно решение клиентите ще имат възможност да извършват плащания в търговски обекти. Разполагайки с мобилно приложение с подходящ национален стандарт – Blink, каквото е решението на БОРИКА, потребителите могат действително да платят при търговец в рамките на 10 секунди. Целим клиентското преживяване да бъде не по-лошо от това при безконтактните картови плащания.

- Какви допълнителни бизнес възможности предоставя плажната система БИСЕРА6 в рамките на този проект?

Основният фокус са бързите плащания – от одобрението на нареждането от страна на клиента до получаването на парите в сметката на отсрещната страна да минат по-малко от 10 секунди. Наредителят трябва да получи потвърждение, че реципиентът е получил парите си и вторият може да ползва парите за друго плащане веднага след това. В допълнение, пакетни плащания като заплати, пенсии или друг тип по-масови бизнес трансакции, които в момента се случват в рамките на няколко часа, ще могат да се реализират по-често и по-бързо.

- Как кореспондират помежду си правилата на платежната система БИСЕРА6 и правилата на Националната картова и платежна схема в рамките на проекта за незабавни плащания?

Традиционната представа за платежната система БИСЕРА6 е за една платежна система, чрез която банките получават и изпращат платежни нареждания по определени правила. Тя обаче характеризира взаимодействията единствено между банките. Когато  говорим за платежна схема – такива каквито са и картовата платежна схеми Bcard и Blink като национална схема за незабавни плащания, дефинираме отношения между наредителя и получателя от момента, в който първият нарежда плащането, до момента, в който вторият може да ползва получените средства. Това са едни много по-всеобхватни правила. Затова говорим за четиристранен модел за незабавни разплащания – има клиент, получател и две банки или платежни институции по средата. В него самият платежен инструмент се дефинира от край до край – не само между двете банки, както е при платежната система БИСЕРА6.

- Как функционира четиристранният модел за незабавни плащания в лева? Какви са неговите бизнес приложения? На каква технология се основава той? Какви са приликите и разликите с картовите разплащания?

Непосредственото бизнес приложение на четиристранния модел е както при плащане с банкова карта на ПОС терминал при търговец. То е аналогично на картовите разплащания - след потвърждение за успешно плащане търговецът може достатъчно бързо да приключи сделката. Това е сериозно предимство. Има различни начини как точно да се случва това - процесът може да е иницииран както от страна на търговеца, така и от клиента. Има и различни видове потвърждения, статични и динамични QR кодове, NFC технологии и като цяло различни технически начини. Със сигурност тази инфраструктура е по-евтина за банките и за доставчиците на платежни услуги.

- Какво представлява решението Mobile look-up? Какви са плановете на БОРИКА за развитието му?

Много е важна възможността за плащане посредством мобилен телефон. БОРИКА ще поддържа централна база, в която ще има съответствие между телефонен номер и IBAN-а на получателя. Ако потребителите са включени в системата за незабавни разплащания, те ще могат да се разплащат помежду си по този начин. Връзката между телефонния номер и IBAN по същество е прецедент за България. Има европейски стандарт за това как се поддържа тази услуга. В процеса на внедряване на платформата за незабавни плащания в партньорство с няколко банки ще започнем да предлагаме и тази функционалност. Това ще се случи още през настоящата  година – през второто тримесечие ще бъдат активни незабавните плащания, а във втората половина на годината се очаква да реализираме и връзката между телефонен номер и IBAN, което е следващата стъпка в проекта. Същественото е, че има утвърден европейски стандарт за този процес и се предвижда в бъдеще този тип разплащания да бъдат възможни  навсякъде в Европа на базата на незабавни еврови разплащания. Това, което подготвяме в момента, е базирано на такива технически интерфейси, стандарти и начини на работа, които с лекота да могат да преминат към паневропейска употреба в бъдеще.

- Какви са дългосрочните планове за развитие на Blink? Какви биха били най-големите предизвикателства по отношение реализацията на тези планове?

Предизвикателствата са свързани със скоростта, с която банките ще могат да осигурят незабавната услуга 24/7 – денонощно, всеки ден в годината. Начинът, по който се обслужват сметките в момента, като цяло е в едно разширено работно време и през уикендите. Малко организации могат да обезпечат работа със сметка 24 часа. Това е едно предизвикателство за всяка институция, особено от техническа гледна точка. БОРИКА предлага такова решение, наречено Stand-In, с което можем да помогнем на някои от финансовите институции да предлагат 24/7 услуги, точно както се предлагат картовите услуги. Всяка от тях обаче трябва да претърпи развитие, за да предоставя услугата пълноценно. Това е така, защото тази услуга – SEPA SCT Inst  (Instant Credit Transfer), както е дефинирана в Европа, по своя характер и по правила на схемата, е предназначена за 24-часово ползване. За да участва една институция, тя трябва да е способна да обезпечи достъпност на сметките за получаване и нареждане на пари по всяко време в денонощието. Това е предизвикателство. Това е нещото, което определя и скоростта на цялостното проникване на пазара. Считаме, че голяма част от пазара – над 50%, ще бъде готов още през тази година, а100% достижимост на участниците за получаване на незабавни плащания следва да бъде осигурена в рамките на 2 години от старта на услугата. 

Източник: в. КАПИТАЛ

Други новини

М. Вичев пред сп. Мениджър: Новата валута ще доведе до ръст в икономиката и подобряване на банковото обслужване
1 Юли 2024, понеделник

М. Вичев пред сп. Мениджър: Новата валута ще доведе до ръст в икономиката и подобряване на банковото обслужване

Процесът на подготовка за преминаване към еврото ще приключи до есента на 2024 г., споделя Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на БОРИКА...

Научете повече
С. Арсова пред сп. Мениджър: Дигитализацията изисква инвестиция, която бързо се отплаща
1 Юли 2024, понеделник

С. Арсова пред сп. Мениджър: Дигитализацията изисква инвестиция, която бързо се отплаща

Операторите се ориентират към bcard e-ваучерите, защото продуктът е по-евтин от аналогичните, лесен е за ползване, приема се навсякъде и покрива 100% от мрежата на терминалите на банките...

Научете повече
М. Вичев пред в. КАПИТАЛ: С участието на всички банки ще се разгърне потенциалът на незабавните плащания
24 Юни 2024, понеделник

М. Вичев пред в. КАПИТАЛ: С участието на всички банки ще се разгърне потенциалът на незабавните плащания

Пред екипа на в. КАПИТАЛ, се дискутират актуалните за финансовия сектор теми: навлизането на незабавните плащания у нас, мерките за предотвратяване на финансови измами...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни