English
Search icon
25 Април 2019, четвъртък

Мирослав Вичев пред в. КАПИТАЛ: Подкрепата на акционерите е фактор за успеха на компанията през годините

Мирослав Вичев пред в. КАПИТАЛ: Подкрепата на акционерите е фактор за успеха на компанията през годините
Мирослав Вичев пред в. КАПИТАЛ: Подкрепата на акционерите е фактор за успеха на компанията през годините

- Тази година се отбелязват 30 години от създаването на "Банксервиз" – едно от дружествата, част от БОРИКА. Как се промени банковият сектор за тези три десетилетия през неговата история?

Тези 30 години отразяват целия преход на България. Дружеството “Банксервиз” е създадено в първия момент, в който се е появил Търговският регистър и вече е била възможна регистрацията на компании, различни от държавната организация преди това. Самата дейност по автоматизация е била налична много по-рано – първият компютърен изчислителен център на БНБ е от 1968 г.,  негов наследник е именно “Банксервиз”. Дружеството е създадено през 1989 г. и впоследствие е участвало в обезпечаването на цялата банкова система с информационно обслужване на разрояването на 80 банки, на консолидацията и фалирането им. За целия този период “Банксервиз” е успявало да съдейства на банките, независимо от това какво се е случвало с тях. В един момент организацията е надхвърляла 800 човека. В следващия обаче банките са се консолидирали, намерили са и техни, частни информационни решения, впоследствие дейността им се е редуцирала, така че основният фокус на дружеството е станала разплащателната система.

В същия този период се създава и “БОРИКА” като картова система, обслужваща ПОС, банкомати и карти в банките. Двете компании - “Банксервиз” и “БОРИКА”, са се развивали напълно самостоятелно до 2010 г. Тогава обаче започват редица процеси на сливане и реорганизация на аналогични компании в Европа. По този пример тръгва и България – тъй като БНБ е основен акционер и в двете компании, е намерена формата да се извърши сливане, да се направи икономия от мащаба и да се потърсят по-рационални начини да се управляват тези близки по характер компании.

- Как се случи сливането на компаниите през 2010 г.?

Смисълът на сливането беше да се съхрани силна национална инфраструктура. Начинът, по който банките превключват транзакциите помежду си и начинът, по който се разплащат в България, се изпълнява с помощта на нашата компания. Това е един евтин местен начин да се извърши този вид обслужване и той да е независим от външни организации. В много европейски страни подобни действия зависят от международни организации като Visa и Mastercard, където транзакциите се изкарват навън, извършва се пресмятане и се връщат в страната, за да се случи разплащането. Тук не е така – от самото начало през 1996 г. е започнало разплащане между банките, управлявано от “БОРИКА”. Това е съвременно решение, за което в момента ни завиждат редица страни от Европа. То е много евтино и много ефективно.

Всъщност концепцията, защитавана постоянно от Централната банка – да се поддържа силна национална инфраструктура, която ефективно да обслужва банките в България, независимо от външни играчи – е онова, което е довел до сливането на “Банксервиз” и “БОРИКА” и до стремежа да има една организация с голям капитал, достатъчно служители, технологии и опит. Ние сме все пак една от най-големите технологични компании в България и най-стария финтех, както се шегуваме.

Като такава компания отговаряме за акционерите си, отчитаме се пред тях и осигуряваме ефективно обслужване. При нас по-важно е да предлагаме нормална и ниска цена и ефективност, а не просто да трупаме печалба, защото акционерите ни са и наши клиенти. Много важно е те да получат качествено обслужване.

- По какво се различават услугите и технологиите, които двете дружества предлагат? Как сливането помогна на банковия сектор?

Различават се съществено. “Банксервиз” е било предимно инфраструктурно предприятие. На него се дължи банковата автоматизация в страната, случила се през годините. Тук основната част от услугите се извършват по закон само и единствено от нас. Грижим се за разплащателни системи в България, които само ние можем да обслужваме и поддържаме. В този смисъл това е една регулирана дейност.

От друга страна, БОРИКА” още от създаването си през 1993 година е пазарно ориентирана компания. Ако, като картова система “БОРИКА” не предлага конкурентна картова услуга, банките си намират свое решение. За щастие, за момента услугите ни са достатъчно евтини и на добро ниво, за да имаме голям пазарен дял.

Mоето назначаване през 2016 г. отразяваше желанието на акционерите да се стигне до  реално сливане и синергия между двете компании. От 2010 г., когато формално това се случи, те фигурираха в две самостоятелни сгради. Сливане беше извършено за няколко дребни проекти, които бяха успешни и служеха за добър пример за взаимодействие, но същинската дейност на компаниите беше оставена изцяло разделена. Сега, вече близо три години след започването на трансформацията, се държим като една компания – с обща инфраструктура, обща поддръжка, общи системи.

До голяма степен трансформацията, която ми беше възложена да направя и която сме на път да завършим, е свързана с пренареждане на компанията в посока по-голяма ефективност и по-ниски цени за акционерите.

- От 2016 г. досега сте главен изпълнителен директор на БОРИКА. Това ли бяха основните неща, заложени във вашата визия: по-голяма ефективност, по-ниските цени и реалното сливане на двете компании?

Това бяха едни от основните неща, които задължително трябваше да се случат и които се очакваха отдавна. Наред с това имаше и други компоненти. Наследих решение да се подмени основната картова система, защото наличната беше остаряла и не подлежеше на подновяване по естествен начин. Избрахме кой да го направи на база сериозна тръжна процедура. В момента сме в процес на имплементация на новата картова система, което е сериозно предизвикателство. Тя предлага много нови възможности на обслужваните от нас банки и съдържа редица полезни и важни компоненти, които осигуряват съвместимост с нови европейски платежни директиви и регулации.

- Как се поддържат успешни отношения и комуникация с толкова много банкови институции, които са и акционери?

Това е сложна задача. С всички колеги от Европа, с които разговаряме, се усеща, че не е лесна задача: всички твои клиенти да са и твои акционери. Има по-големи и амбициозни банкови институции сред акционерите, които се опитват самостоятелно да извършват дейности като нашите и така се оказват до някаква степен едновременно и акционери, и конкуренти. Често се оказва, че някои институции предпочитат да получават обслужване от нас, виждат предимство, ние го поддържаме на добра цена и качество.

За щастие, не съм срещал проблем в Съвета на директорите заради частни интереси.

- Кои са ключовите фактори, за да предлагате подходящи и съвременни технологии на клиентите си?

Независимо от това, че когато поех управлението на „БОРИКА-БАНКСЕРВИЗ“ през 2016, заварих една тромава структура с тежка администрация, професионалистите в компанията бяха на изключително високо ниво. Работил съм в различни банкови институции, но смея да твърдя, че тук има най-голяма концентрация на експертиза и опит. За щастие тези хора продължават да работят в компанията. Разширяваме екипите си и с още хора, тъй като и бизнесът се разраства.

- Какво е бъдещето на услугите, които БОРИКА предлага, и какво предвиждате за банковия сектор? На какъв етап е използването на облачен електронен подпис, електронна идентичност и подобни актуални технологии?

Всички тези проекти за иновации в банковия сектор вече са в ход в световен мащаб. У нас те са в пилотна фаза, но смятам, че страната ни бързо ще навакса и гражданите скоро ще могат да се възползват от тях. 

От началото на месеца, Облачният квалифициран електронен подпис на БОРИКА вече се предлага и за крайни клиенти. Той е сигурно средство за електронна идентификация в много от системите на електронното правителство, при картови плащания в интернет и мобилно банкиране. Предстои пускането и на видео идентификация.

Има още една инициатива, на която искам да обърна специално внимание – така неречените „незабавни разплащания“. Това е европейски стандарт от края на миналата година и представлява бързо разплащане от сметка в сметка в рамките на 10 секунди, 24/7, до 15 хиляди евро. В следващите няколко години предстои да имплементираме този стандарт и у нас. В резултат ще бъде изградена изцяло нова инфраструктура и изцяло нова среда за разплащания.

Как БОРИКА остана лидер в сектора толкова дълго време?

С отношението и подкрепата на акционерите, която получаваме. Ние имаме силно рамо в големи инициативи, които изискват сериозни инвестиции. Ако се борим сами, нищо не се получава. Когато го правим с акционерите, резултатът е на лице.

Източник: в. КАПИТАЛ

Други новини

М. Вичев пред сп. Мениджър: Новата валута ще доведе до ръст в икономиката и подобряване на банковото обслужване
1 Юли 2024, понеделник

М. Вичев пред сп. Мениджър: Новата валута ще доведе до ръст в икономиката и подобряване на банковото обслужване

Процесът на подготовка за преминаване към еврото ще приключи до есента на 2024 г., споделя Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на БОРИКА...

Научете повече
С. Арсова пред сп. Мениджър: Дигитализацията изисква инвестиция, която бързо се отплаща
1 Юли 2024, понеделник

С. Арсова пред сп. Мениджър: Дигитализацията изисква инвестиция, която бързо се отплаща

Операторите се ориентират към bcard e-ваучерите, защото продуктът е по-евтин от аналогичните, лесен е за ползване, приема се навсякъде и покрива 100% от мрежата на терминалите на банките...

Научете повече
М. Вичев пред в. КАПИТАЛ: С участието на всички банки ще се разгърне потенциалът на незабавните плащания
24 Юни 2024, понеделник

М. Вичев пред в. КАПИТАЛ: С участието на всички банки ще се разгърне потенциалът на незабавните плащания

Пред екипа на в. КАПИТАЛ, се дискутират актуалните за финансовия сектор теми: навлизането на незабавните плащания у нас, мерките за предотвратяване на финансови измами...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни