English
Search icon
3 Декември 2019, вторник

Анна Ангелова за сп. ИКОНОМИКА: БОРИКА в нова роля - Платежна институция

Анна Ангелова за сп. ИКОНОМИКА: БОРИКА в нова роля - Платежна институция
Анна Ангелова за сп. ИКОНОМИКА: БОРИКА в нова роля - Платежна институция

- Госпожо Ангелова, БОРИКА АД притежава лиценз за платежна институция, какво на практика означава това?

- През 2017 г. беше внесена поправка в Закона за ограничаване на плащанията в брой, по силата на която, плащанията с платежни карти към НАП, трябваше да бъдат обработвани от Оператор на платежни системи с окончателност на сетълмента, което по същество даде възможност на БОРИКА да придобие лиценз за Платежна институция. За първи път в своята историята БОРИКА започна да извършва типично банкова дейност по обслужване на плащанията с карти. Вследствие на последващи промени в същия закон, на БОРИКА беше дадена възможност да обработва плащания с карти за всички първостепенни разпоредители с бюджетни средства. Това на практика означава, че вече не се налага дадена държавна институция, получаваща приходи от плащания с карти, да работи с конкретна търговска банка. БОРИКА осигурява централизиране на приходите от плащания с карти, чрез директна заверка на сметката на бюджетното предприятие в БНБ.

В началото на  2018  приключихме проекта с НАП, а в момента успешно приемаме плащания с карти и към Българска народна банка и Агенция „Пътна инфраструктура“, във връзка с електронните винетки и тол таксите. Водим преговори и с други бюджетни институции  –  Агенция „Митници“, Министерство на вътрешните работи и Държавна агенция „Електронно управление“ .

- Какви улеснения дава за гражданите този ваш проект с НАП?

- До този момент НАП не разполагаше с терминали за директни плащания в офисите си, както с виртуален ПОС в сайта. Плащанията минаваха през търговска банка и това ги забавяше. Разликата сега е, че в момента, в който се направи успешно плащане с карта, задължението се счита за погасено. Има и виртуален ПОС на сайта на НАП, като мога да твърдя, че около 50 % от плащанията  се осъществяват онлайн, през виртуалния ПОС.

- Как се развива проектът, в който си партнирате с АПИ за електронните винетки и тол таксите, в който осигурявате разплащателната инфраструктура?

- Нашият ангажимент е в случаите, когато АПИ е директен бенефициент на плащането. Това са терминалите по границата,  около 500 точки в държавата - т. н. терминали за самообслужване,  както и терминалите в патрулните коли на АПИ, които обслужват наказателните такси.  Считам, че това също е един успешен проект на Платежната ни институция.

- Вървим все повече към дигитално общество…

- Факт. Това ще стане с още по-голяма сила, когато се пусне платежната страница на Държавна агенция „Електронно управление”. Оттам ще минава огромна част от задълженията към Държавата. Работим по този проект и се очаква БОРИКА да е платежната институция, която обслужва тези плащания.

- Друг стратегически проект на Платежната институция БОРИКА е InfoPay? Разкажете ни за него…

- Да, проектът Infopay е в отговор на платежната директива PSD2 и новите регулации, които тя наложи. Вече повече от 25 години БОРИКА е доставчик на услугата ИНФОБАНК, която представлява предоставяне на информация по сметка. През септември тази година разширихме лиценза си за платежна институция  с  двете нови услуги по PSD2: „Иницииране на плащане“ и „Предоставяне на информация за сметка“. Съвсем естествено поехме тази роля, като целта е отново да улесним бизнеса и гражданите.

Чрез уеб и мобилно приложение InfoPay ще предложим бърз и лесен достъп на клиентите (физически и юридически лица) до техния  финансов профил, за да могат във всеки един момент, през една точка да разполагат с обобщена информация за своите наличности и движения по сметките, открити във всички банки в страната, да управляват своите финанси ефективно, да минимизират разходите си и да реализират цели – спестявания, инвестиции и др.; достъп до електронни разплащания към контрагенти, покупки на стоки и заплащане на услуги през уеб сайтове на търговци, без да е необходимо ползването на платежна карта.

Планът е през 2020 г. двете услуги да бъдат достъпни, като първоначално ще подновим вече предлаганата си услуга ИНФОБАНК за фирми, според изискванията на PSD2, а след това ще насочим усилията си и към ползвателите на тази услуга – физически лица.

Източник: сп. Икономика 

Други новини

29 Ноември 2024, петък

Р. Димитров пред сп. BGlobal: Централизирано решение намалява финансовите измами при безкасовите плащания

Над 15 доставчици на платежни услуги използват anti-fraud услугата на БОРИКА, през която минават над 1,5 млн. трансакции дневно...

Научете повече
27 Ноември 2024, сряда

От хартия към екран: Мартин Орешарски и Даниел Джолев пред сп. Мениджър

БОРИКА и УниКредит Булбанк трансформират финансовия сектор с новите технологии, които улесняват и подобряват потребителското изживяване...

Научете повече
M. Вичев пред сп. Forbes: Незабавните плащания навлизат при услуги с добавена стойност за клиентите
14 Октомври 2024, понеделник

M. Вичев пред сп. Forbes: Незабавните плащания навлизат при услуги с добавена стойност за клиентите

В момента услугата blink P2P се ползва от над 800 000 клиента...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни