Мартин Орешарски пред изданието ИКТ 100: Облачният електронен подпис на БОРИКА подпомага дигитализацията на икономиката
Мартин Орешарски е мениджър „Бизнес развитие“ в БОРИКА. От 13 години е част от екипа на компанията, като дейността му през годините е свързана предимно с развитието на електронните услуги, предлагани от Дружеството.
- Как се промени търсенето на електронни подписи в условията на извънредното положение и масовото преминаване към дистанционна работа?
През последните години желанието за предоставяне на все повече услуги по електронен път е предпоставка за развитието на удостоверителните услуги. Извънредната ситуация обаче принуди компаниите да ускорят дигитализацията на своите бизнес процеси и да потърсят решения за отдалечена идентификация и електронен документооборот. Това от своя страна ускори трансформацията на електронните услуги от традиционните настолни версии към базирани на облачните технологии. Такава услуга е и така нареченият облачен или мобилен квалифициран електронен подпис. По време на извънредното положение БОРИКА даде възможност на потребителите безплатно да придобият и използват облачен електронен подпис, което увеличи неимоверно търсенето на тази услуга. Очакваме интересът към нея да се запази и в бъдеще, като от нишова услуга, тя да се превърне в масово използвана от гражданите и бизнеса.
- Кои организации стимулираха употребата на е-подпис и как се променят бизнес процесите в организациите, които се насочват към него?
Доскоро КЕП служеше предимно като средство за използване на услуги на Държавната администрация, свързано с подписване на различи документи и декларации. Основно средство за отдалечена комуникация между бизнеса, гражданите и администрацията.
В средата на миналата година с ДАЕУ осъществихме съвместно успешна интеграция на облачния КЕП с единния портал за административни електронни услуги (ЕАУ), чрез който, граждани и фирми имат достъп до широк набор от е-услуги и справки на Държавната администрация.
В момента редица други сектори търсят модели за привличане на нови клиенти от разстояние. Това са банкови и финансови институции, застрахователни и пенсионно-осигурителни дружества, телеком оператори. Стремежът на всички е предоставяне на все повече електронни услуги, достъпни от разстояние. Необходимостта от идентификация на непознати лица за сключване и подписване на договори от разстояние няма аналог до момента при удостоверителните услуги.
Екипът на БОРИКА работи по интеграция със системите на няколко пенсионно-осигурителни компании. Това ще ускори дигитализацията на процесите им, като позволи генериране на заявления и подписване на договори изцяло по електронен път. Процесът отговаря на всички правни изисквания, включително на Комисията за финансов надзор, която регулира дейността в сектора.
Подобни интеграции осъществяваме и с някои застрахователни компании, които ще осигурят възможност за сключване на полици изцяло онлайн.
Очакваме широко приложение на облачния КЕП и в областта на управлението на Човешките ресурси, в частност създаването и съхранението на електронни трудови досиета. Това означава, че електронният подпис ще има своята роля и във вътрешнофирмения документооборот. В ход са вече няколко наши подобни проекта с компании, разработващи ЧР софтуер, като са спазени всички нормативни изисквания.
- Какво представлява новата услуга „отдалечена идентификация“?
За улеснение на потребителите на облачния е-подпис разработваме услуга, която ще позволи придобиването му да не изисква лично явяване на клиента в наш офис. Решението е отдалечена идентификация. Тя протича в реално време, а процесът е бърз и максимално опростен. За да бъде идентифициран от разстояние, е необходимо клиентът да притежава смарт устройство с инсталирано мобилно приложение B-Trust Mobile, камера, интернет връзка и валиден документ за самоличност. Начините за идентификация са два: автоматизиран, при който клиентът сам извърша заснемане на документа за самоличност и прави снимка на лицето си и вторият - чрез провеждане на видео разговор с оператор. И при двата БОРИКА сверява данните с регистъра на МВР, до който има достъп като Квалифициран доставчик на Удостоверителни услуги, при спазване на всички законови изисквания за обработка на личните данни.
- Как се гарантира сигурността при транзакциите с облачен КЕП?
Облачният КЕП е услуга, при чиято архитектура и разработка са спазени най-високите изисквания за сигурност, характерни и за другите високорискови системи, оперирани от БОРИКА АД. Компанията ежегодно преминава одит за съответствие с Регламент (ЕС) № 910/2014 на Европейския парламент и Съвета на Европа. При използването на облачния КЕП се прилага двуфакторна автентикация на принципа „нещо, което имам + нещо, което знам“. Първият елемент е предварително регистрирано смарт устройство с приложение B-Trust Mobile, a вторият е ПИН код за достъп, който знае само потребителят. Ако мобилното устройство поддържа и други механизми за идентификация (като например пръстов отпечатък или лицево разпознаване), те могат да заменят въвеждането на ПИН.
- Каква е цената?
Издаването на облачен КЕП е безплатно, а заплащането е на базата на направените транзакции, т.е. плаща се само при използване на услугата. С всеки издаден облачен КЕП БОРИКА предоставя 5 безплатни подписвания, които са достатъчни за голяма част от потребителите. При по-висок брой транзакции, например при ежедневно или ежемесечно подписване на документи, потребителите могат да изберат по-голям пакет.
Oблачният модел дава възможност за гъвкавост при заплащането, като организацията, която изисква подписване, може да определи за чия сметка да става то. Компаниите в частния сектор, с които осъществяваме интеграция, се стремят да привлекат нови клиенти и все по-често решават те да поемат разхода за дадената транзакция с ОКЕП.