English
Search icon
8 Ноември 2022, вторник

И. Камбуров (Credissimo) и Д. Алексиев (БОРИКА): Отвореното банкиране - стимул за дигитализиране на финансите на традиционно консервативни сектори

И. Камбуров (Credissimo) и Д. Алексиев (БОРИКА): Отвореното банкиране - стимул за дигитализиране на финансите на традиционно консервативни сектори

Даниел Алексиев, директор „Финтех услуги“, БОРИКА АД
Ивелин Камбуров, Главен финансов директор, Credissimo

Разговор за партньорството между двете компании във връзка с мултибанкинг платформата InfoPay, за изданието ГЕПАРД 2022, класация на в. КАПИТАЛ за малки и средни предприятия. 

- Как изглеждат и какво покритие имат днес финтех услугите, 3 години след въвеждането на директивата PSD 2, отвореното банкиране?

Д. Алексиев: Да, изминаха три години от въвеждането на Директивата. В този период се направиха много промени и иновации, които либерализираха пазара, и придвижиха дигитализацията на финансовите услуги. Въпреки това смятам, че услугите от типа отворено банкиране не са достигнали пълния си потенциал. И това се отнася не само за българския, но и за целия европейски пазар. Открояват се само няколко страни като Великобритания, където отвореното банкиране е най-развито, също и Германия, Франция, Италия. Не е тайна, че българският потребител е по-консервативен, особено когато става въпрос за финанси, затова всички страни в процеса трябва да положим усилия, за да разясним ползата от тях.

На този фон банките в страната, като един от участниците в процеса,  осъзнаха важността на отвореното банкиране и полагат усилия за усъвършенстване на техните интерфейси и за прилагане на Директивата, съгласно препоръките на европейските органи. Банковата общност, заедно с БНБ и лицензираните доставчици, т.нар. трети страни, работят активно за хармонизиране на регулациите с позициите на Европейската банкова общност и националните специфики.

И. Камбуров: Самата идея за отвореното банкиране революционизира възприятията и възможностите на потребителите да управляват и да взаимодействат ефективно със своите финанси. От гледна точка на финтех сегмента, целият този процес способства за благоприятно развитие и допълнителна дигитализация, както и спомогна за по-персонализиран подход при предлагането на финансови услуги, което като цяло засили и масовото използване на процесите и ползите, свързани с big data.

- От колко време ползвате InfoPay и как достигнахте до решението на БОРИКА?

И. Камбуров: В интерес на истината бяхме приятно изненадани, че БОРИКА е насочила сериозни усилия и екип в развитието на подобен иновативен продукт. Взехме решението за внедряването му изключително бързо като ефективно започнахме да го ползваме в началото на 2022 г.

- Какво целяхте да постигнете с внедряването й?

И. Камбуров: Основните ни цели при стартиране на работата с InfoPay бяха две – да имаме в реално време лесен и директен достъп до наличностите по всичките ни банкови сметки, както и да можем по унифициран и удобен начин да достъпваме информация и справки за многобройните ни банкови трансакции по всяко време и по колкото пъти на ден имаме нужда. Естеството на нашия бизнес модел налага използването на мрежа от голям брой банкови сметки, по които ежедневно минава съществен обем от трансакции. В тази връзка за нас бе ключово решение да оптимизираме вътрешните процеси, свързани с банковите ни операции, като създадем единен източник на нужната информация в реално време, а наличните данни да насочим за автоматична обработка към нашия data warehouse и бизнес системи. Обмисляме и допълнителни автоматизации чрез интеграция на трансакционните данни директно към нашата основна вътрешно разработена бизнес платформа, а чрез процеса по иницииране на плащания през платформата, ще достигнем до технологични подобрения, които бихме могли да въведем в процеса си по кредитиране, с което да наложим стандартите за напълно автоматизиран процес на още по-високо ниво.

- Credissimo е компания от финансовия сектор. Означава ли това, че услугата е насочена основно към такъв тип компании?

Д. Алексиев: InfoPay е универсална услуга и тя не се ограничава само до определени сектори. Може да се ползва от всяка една компания, независимо от нейния мащаб. Проследяване на наличности и движения по сметки, бърза обработка на данните, изготвяне на справки и отчети в кратки срокове, иницииране на плащания – това са дейности, които фирмите извършват почти ежедневно. На практика с автоматичната обработка на данните в единната платформа InfoPay ние даваме на компаниите съвременен финансов инструмент. Тук е мястото да кажа, че концепцията за отворено банкиране успешно се прилага в кредитирането, тъй като позволява на доставчиците на финансови услуги да се възползват от автоматизираното събиране на банкови извлечения и лесно да разберат финансовото състояние на клиента си. Това е международна практика, която се надявам успешно да се приложи и у нас, като стартираме с Credissimo.

Други сфери, в които успешно може да се прилага отвореното банкиране, са телекомите, застрахователните компании, инвестиционните платформи, гейминг компаниите.

И. Камбуров: Credissimo е високотехнологична финтех компания, която има дългогодишен стратегически фокус към имплементирането и налагането на иновации във финансирането към крайни клиенти, което прави услугата изключително подходяща за внедряване. Според мен  обаче услугата има потенциал за използване и от компании от различни сектори на индустрията, особено такива, които традиционно са приемани като консервативни към дигитализацията и в които се съчетават използването на множество банкови сметки, трансакционно-насочени  бизнеси, в които има голям дял на ежедневна ръчна обработка на тези данни от страна на служителите и липсват автоматизирани процеси. Услугата би предоставила поле за висока степен на вътрешна оптимизация.

- Бихте ли споделили колко човека работят с услугата и какви са конкретните ползи за бизнеса Ви като резултат от внедряването й?

И. Камбуров:  Към момента имаме 4 активни потребителя в InfoPay, както и над 10 свързани банкови сметки. Ползите се изразяват в това, че справка за наличностите се прави директно в платформата в реално време, вместо да е необходимо да се отваря банкирането на всяка една банка и да се губи ценно време в търсене и актуализиране на тази информация. С оглед динамичността на бизнес операциите ни, това ни помага и улеснява изключително много в ежедневните процеси по управление на ликвидността. В допълнение, възможността да черпим данни за входящите и изходящите ни банкови трансакции в единен стандартизиран формат е средство, което спестява ресурси за обработка и моделиране на данните от всяка банка, която по начало има своите стандарти за формат и съдържание на банковите си извлечения. Този набор от стандартизирана информация лесно се насочва и типизира, за да захрани базите ни данни, откъдето ефективно и бързо да може да бъде използвана по същество, без или с минимална нужда от ръчна обработка.

- По какъв начин се ползва услугата?

Д. Алексиев: InfoPay е уеб базирана услуга. Платформата може да се ползва както от стационарен компютър, така и чрез браузер на мобилно устройство. Клиентите могат да се регистрират изцяло дистанционно посредством електронен подпис – хардуерен или облачен, или видео идентификация, предоставени от БОРИКА. ERP интеграцията също може да се случи изцяло онлайн. До края на годината предстои да пуснем и мобилно приложение.

Източник: www.capital.bg

Други новини

Р. Димитров пред сп. BGlobal: Централизирано решение намалява финансовите измами при безкасовите плащания
9 Декември 2024, понеделник

Р. Димитров пред сп. BGlobal: Централизирано решение намалява финансовите измами при безкасовите плащания

Над 15 доставчици на платежни услуги използват anti-fraud услугата на БОРИКА, през която минават над 1,5 млн. трансакции дневно...

Научете повече
От хартия към екран: Мартин Орешарски и Даниел Джолев пред сп. Мениджър
28 Ноември 2024, четвъртък

От хартия към екран: Мартин Орешарски и Даниел Джолев пред сп. Мениджър

БОРИКА и УниКредит Булбанк трансформират финансовия сектор с новите технологии, които улесняват и подобряват потребителското изживяване...

Научете повече
M. Вичев пред сп. Forbes: Незабавните плащания навлизат при услуги с добавена стойност за клиентите
14 Октомври 2024, понеделник

M. Вичев пред сп. Forbes: Незабавните плащания навлизат при услуги с добавена стойност за клиентите

В момента услугата blink P2P се ползва от над 800 000 клиента...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни