English
Search icon
3 Октомври 2023, вторник

Даниел Алексиев пред Лидер.бг: Към момента у нас вече всяка 5-та трансакция е незабавна

Даниел Алексиев пред Лидер.бг: Към момента у нас вече всяка 5-та трансакция е незабавна

Даниел Алексиев: Директор „Финтех услуги“, БОРИКА АД 

- Здравейте, г-н Алексиев, БОРИКА АД е златен спонсор на тазгодишната конференция DIGI PAY 2023, която ще се проведе на 5-ти октомври 2023 г. в Интер Експо Център, София. Защо решихте да подкрепите събитието? С какво такива събития допринасят за развитието на банковия и финансов сектор в България?

С DIGI PAY имаме история на успешно сътрудничество, като оценяваме факта, че това събитие обединява експерти от финансовата сфера и им предоставя възможност да споделят своите знания и опит с широка професионална аудитория. Този обмен на информация е от съществено значение за изграждането на здрава финансова екосистема и играе ключова роля във формирането на бъдещето на банковия и финансовия сектор в България.

- БОРИКА АД е проводник на иновации в банковия сектор в България. Кои са най-актуалните тенденции в платежната индустрия, които компанията активно проследява и въвежда в своите услуги?

Иновациите, които въвежда БОРИКА, оказват влияние върху целия банков и финансов сектор в страната, затова ние много ясно осъзнаваме важността и отговорността на нашата работа. Непрекъснато следим международните тенденции и се стремим да ги въведем на нашия пазар. Примерът с незабавните плащания – blink, където България вече е сред лидерите в Европа, доказва нашата ангажираност към иновациите. Само за две години незабавните плащания blink вече имат 100% достижимост и пазарно проникване от 20%, при средно-европейско ниво от 14,38%. Към момента у нас вече всяка 5-та трансакция е незабавна, като прогнозираме, че този дял ще расте динамично. Така от една от последните държави, внедрили незабавните плащания, България вече е сред първите в Европа. Проектът за незабавните плащания ще продължи да се развива и на негова база предстои да се предложат още много нови за нашия пазар услуги, като плащанията по мобилен номер, т. нар. P2P, e-commerce и плащания при търговци през Blink, почасово паркиране, транспорт, вендинг, дарения и плащания на физически ПОС терминал при търговец посредством NFC или QR код.

Друга област, която активно развиваме и обхваща целия пазар, са решенията за електронната търговия, които БОРИКА предлага на финансови институции и търговци. През февруари тази година реализирахме plug-in за една от най-популярните e-commerce платформи в България – WordPress/WooCommerce, а вече работим и по plug-in за няколко други платформи. БОРИКА работи по plugin-и, които са от изключителна полза за търговците. Тези plugin-и са от изключителна полза за търговците, тъй като им помагат да спестят време и ресурси при създаването и управлението на своите онлайн магазини. Така те се фокусират върху важните аспекти на своя бизнес, като продуктовата селекция, маркетинга и обслужването на клиенти, вместо да се занимават с техническите детайли. Екипът ни работи и в посока онбординг на търговците и обслужването им при разплащания в интернет. В процес на създаване е Merchant Help Desk, който играе важна роля в този контекст, като позволява на банките да се съсредоточат върху своите бизнес стратегии и операции, докато ние се грижим за техническите аспекти и съпътстващите услуги.

- Каква е Вашата визия за бъдещето на цифровите плащания и как компанията се насочва към развитието на устойчива и модерна финансова среда?

Дигитализацията променя и начините, по които плащаме. Плащанията с банкова карта и онлайн плащанията не просто са модерни, те станаха стабилна реалност, а на хоризонта вече са и цифровите валути, които дават възможност за бързи и сигурни цифрови плащания. В този контекст, БОРИКА като оператор на платежната инфраструктура в страната, надгражда стабилните си основи с модерни технологии, които позволят на българските потребители да плащат по нови и иновативни начини. Непрекъснато работим върху развитието на платежната система – модернизираме я, правим я по-стабилна, така че да отговаря на новите условия.

- Какви са основните направления в които са насочени стратегическите ви дългосрочни проекти и инвестиции и какъв ефект очаквате от тях?

Освен незабавните плащания, за които вече споменах, приоритет за Дружеството е и проектът за електронните ваучери за храна. В качеството си на иновативна IT компания – лидер в управлението на картовите разплащания и технологични решения, БОРИКА има експертиза и техническата готовност да предложи на своите клиенти–участници в процеса по издаване и приемане на електронни ваучери за храна, интегрирано решение, основано на модела Платформа като услуга (PaaS). Това решение включва процеси като заявка и персонализация на платежния инструмент, контрол върху извършените трансакции, изготвяне на справки и отчети, както и бизнес управление на продукта.

По отношение на електронния носител, в който ще се зареждат издадените ваучери за храна, Националната картова и платежна схема, част от БОРИКА АД, ще предложи на операторите нов продукт под бранда bcard, т.нар. “bcard е-ваучери“. Този продукт съчетава някои от продуктовите и технически характеристики на платежните и предплатени карти bcard, но е адаптиран към регулаторните изисквания за ваучерите за храна на електронен носител. Като национален продукт, картата bcard е-ваучери е може би най-евтиното решение за осигуряването на ваучери за храна на електронен носител, предвид социалния характер на разходите и услугата, която трябва да се предостави. Този проект също отразява нашата ангажираност към иновациите и стремежа ни да подкрепим социално значими икономически и финансови инициативи.

Развитието на удостоверителните услуги също е ключово за компанията. Предстоят промени в европейската нормативна рамка, свързани с разширяване приложимостта на услугите по е-идентификация и е-подписване, визирайки т. нар. „Портфейл за електронна идентификация“, като се разшири наборът от информация, която ще може да се удостоверява, както онлайн, така и офлайн.

- Какво е настоящото ниво на финансовата грамотност в България и как Вашата компания допринася за нейното повишаване сред клиентите и обществото?

Новите финансови продукти и навлизането на технологиите във финансовия сектор правят темата за финансовата грамотност все по-актуална. Данни от 2021 г. сочат, че България е на едно от средните нива в Югоизточна Европа, но под средното ниво за страните членки на ЕС. Това показва, че трябва да се работи много по посока на по-добрата информираност на потребителите на финансови услуги, особено на тези от по-младото поколение. Смятам, че банките и финансовите институции, в това число и БОРИКА, работят активно в посока на обучаване на потребителите. Като пример мога да посоча участието на експерти от БОРИКА в менторската програма на летния лагер на Youth Camp на SOS Детски селища България, част от международната менторска и обучителна програма YOUTH CAN. Съвместно с нашите партньори от Сдружението, идентифицирахме ключови теми, като банкови карти и плащания на ПОС терминали, безопасно онлайн пазаруване и процедури за оспорване на неправомерни плащания. Тези теми са не само интересни, но и са от изключителна полза за децата, помагайки им да разберат финансовите процеси и рисковете, свързани с тях. Този вид образование играе важна роля в подготовката на младото поколение, да се справи успешно със съвременните финансови предизвикателства.

Източник: Лидер.бг

Други новини

Р. Димитров пред сп. BGlobal: Централизирано решение намалява финансовите измами при безкасовите плащания
9 Декември 2024, понеделник

Р. Димитров пред сп. BGlobal: Централизирано решение намалява финансовите измами при безкасовите плащания

Над 15 доставчици на платежни услуги използват anti-fraud услугата на БОРИКА, през която минават над 1,5 млн. трансакции дневно...

Научете повече
От хартия към екран: Мартин Орешарски и Даниел Джолев пред сп. Мениджър
28 Ноември 2024, четвъртък

От хартия към екран: Мартин Орешарски и Даниел Джолев пред сп. Мениджър

БОРИКА и УниКредит Булбанк трансформират финансовия сектор с новите технологии, които улесняват и подобряват потребителското изживяване...

Научете повече
M. Вичев пред сп. Forbes: Незабавните плащания навлизат при услуги с добавена стойност за клиентите
14 Октомври 2024, понеделник

M. Вичев пред сп. Forbes: Незабавните плащания навлизат при услуги с добавена стойност за клиентите

В момента услугата blink P2P се ползва от над 800 000 клиента...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни