English
Search icon
26 Февруари 2021, петък

Незабавните плащания в лева – в реална среда от пролетта

Незабавните плащания в лева – в реална среда от пролетта
Незабавните плащания в лева – в реална среда от пролетта

 

Над 2200 доставчици на платежни услуги в Европа вече предлагат незабавни плащания. Това на практика представляват 56% от доставчиците на платежни услуги на Стария континент и 66 на сто от тези в Еврозоната. В същото време близо 6,5% от общия обем плащания е частта на незабавните плащания според данни на Европейския платежен съвет. С тази статистика Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на БОРИКА АД, откри днес онлайн семинар, посветен на проекта за изграждане на инфраструктура за незабавните плащания и тяхното въвеждане у нас. „Официалният старт на услугата за незабавни плащания в България е предвиден за 1 април 2021, а миграцията на пакетните плащания към новата инфраструктура е планирана за септември т.г.“, уточни той.

„Вече са готови необходимите промени в Закона за платежните услуги и платежните системи във връзка с въвеждането на незабавните плащания, а лицензът на БОРИКА е разширен и включва услуги за незабавни плащания в левове до 100 000 лв.“, съобщи Светла Николова, директор „Платежни системи и ЗМР“ в БНБ. За целта са проведени консултации с банките, редица технически тестове, като и в момента текат такива, и е уреден сетълментът на незабавните плащания, който ще се извършва от БОРИКА с предварителни средства на банките, съхранявани в БНБ. За целта ще бъде създадена специална сметка в Централната банка, въведена е защита на средствата на банките и са подготвени правила за работа в RINGS. „Незабавните плащания се въвеждат в резултат на новите дигитални условия и нуждите на бизнеса – обясни Светла Николова. – Въведеният модел на БОРИКА е в съответствие с паневропейската схема, а времетраенето на услугата е определено на 20 сек. от заверяването на сметката на платеца до заверяването на сметката на получателя. Задача на банките е да създадат условия клиентите да започнат да използват широко тази услуга.“ Основната полза за търговците от системата за незабавни плащания е бързината при разплащанията. В същото време ползите за банковите институции са привличане на клиенти чрез предоставяне на бързи и иновативни услуги и повишаване на потребителското преживяване, както и улесняване на процеса на преминаване към еврото в бъдеще.

„Средата е инсталирана и готова за извършване на незабавни плащания, предстои старт на пилотен проект, а в последното тримесечие -  прехвърляне на пакетните плащания от системата БИСЕРА6 в новата структура, където те ще бъдат обработвани на по-кратки интервали“, уточни Ралица Тотева, ръководител проекти в БОРИКА АД. „Предстои още внедряване на решенията Stand-In и Mobile Lookup, провеждане на тестове и пускането им в реална среда“, допълни тя. Поради големия интерес към услугата Mobile Lookup нейният старт е изтеглен от 2022 г. в настоящата, стана ясно още по време на семинара. Решението Mobile Lookup представлява плащане по телефонен номер, при което парите се получават до 10 секунди в сметката на получателя, независимо в коя банка е тя, а самото решение лесно се интегрира в мобилното банкиране на всяка банка. Stand-In от своя страна представлява централизиран модул в помощ на банките, който играе ролята на „медиатор“ между основната система на банката и централизираната инфраструктура, осигурява непрекъсваемост на услугата, унифициран подход за интеграция с основните банкови системи и при последващо управление на клиентски сметки и наличности. „Stand-In решението предоставя висока степен на бързодействие за бизнеса, елиминира необходимостта банката да прави допълнителни инвестиции за инфраструктура и намалява разходите за последваща поддръжка“, обяснява ползите Радослав Димитров, директор „Карти и терминали“ в БОРИКА АД.

Сред планираните допълнителни услуги са още anti-fraud и AML (anti-money laundering), които ще бъдат от съществена помощ за банките, разтоварвайки ги значително в тази им дейност, както и разработване на решението 4 Corner, за което в момента тече процедура по избор.

Според законодателството, до 2 години след старта на услугата за незабавни плащания на 1 април 2021 всички доставчици на платежни услуги трябва да осигурят достижимост за услугата, т.е. трябва да могат да получават и обработват незабавни плащания. „В момента 4 банки са започнали процес по сертификация за включване в системата за незабавни плащания, обяви Ваня Ганева, мениджър „Бизнес развитие“ в БОРИКА АД. Според нейните думи, всеки доставчик на платежни услуги трябва да стартира процедура по сертификация при готовност от негова страна съобразно крайните срокове, а продължителността на сертификацията зависи от готовността на доставчика и правилното планиране на ресурсите. След приключване на успешни тестове и издаване на сертификат съответният доставчик ще може да стартира услугата в реална среда.

За да се включат банките в системата на незабавните плащания, те трябва да заделят парични средства в специално създадената за целта сметка в БНБ, а ликвидността по тази сметка се поддържа чрез управление на 4 параметъра – минимален лимит, целева наличност, максимален лимит и добавка за празничен ден.

Програмата за незабавни плащания чрез сметка на НКПС представи Стоилка Арсова, директор „Национална картова и платежна схема“. „Във връзка с новите роли на участниците в НКПС с пълно членство предстои подписване на споразумение за участие в схемата и съгласие за присъединяване към програма за незабавни плащания чрез сметка“, обясни тя. Отделно от началото на март стартират работни срещи за обсъждане на правилата за оспорени плащания, а след около 3 месеца ще бъде представена концепцията и стратегията на услугата мобилно плащане на ПОС терминал.

„Чрез старта на системата за незабавни плащания БОРИКА ще предостави нови бизнес възможности на банките, а те на своите клиенти“, коментира в заключение Мирослав Вичев.

Други новини

На 8 октомври, вторник, търговският офис на БОРИКА в Търговище ще бъде с ограничени функции
8 Октомври 2024, вторник

На 8 октомври, вторник, търговският офис на БОРИКА в Търговище ще бъде с ограничени функции

Причината е планирано прекъсване на електрозахранването до 16:00 ч...

Научете повече
На 2 октомври, сряда, търговският офис на БОРИКА в Бургас ще бъде с ограничени функции
30 Септември 2024, понеделник

На 2 октомври, сряда, търговският офис на БОРИКА в Бургас ще бъде с ограничени функции

Причината е планирано прекъсване на електрозахранването до 17:00 ч...

Научете повече
БОРИКА и OмегаСофт си партнират в полза на дигитализацията на Човешките ресурси
9 Септември 2024, понеделник

БОРИКА и OмегаСофт си партнират в полза на дигитализацията на Човешките ресурси

Двете компании предлагат съвместно решение за Електронно трудово досие, което ...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни