English
Search icon
20 Февруари 2025, четвъртък

Национално проучване: 87% са използвали отдалечена идентификация за достъп до електронни услуги

Национално проучване: 87% са използвали отдалечена идентификация за достъп до електронни услуги

Според данни на „Алфа Рисърч“ облачният електронен подпис ще изпревари по популярност стандартния КЕП

Облачният електронен подпис (ОКЕП) се утвърждава като основен инструмент за дистанционно удостоверяване на самоличност и електронно подписване на документи. Все повече потребители и бизнеси откриват неговите предимства, а данните от последното национално представително проучване на „Алфа Рисърч“, проведено по поръчка на БОРИКА в края на 2024 г., показват стабилен ръст в приложението му и очертават категорична тенденция, че бъдещето принадлежи на облачния/мобилен подпис.

Доверието в облачния подпис расте
Популярността на ОКЕП нараства, като бързо се доближава до традиционния квалифициран електронен подпис (КЕП). 34% от анкетираните посочват, че биха предпочели да използват само облачен подпис, а други 36% посочват и двата вида подпис. Облачният подпис става предпочитан избор за редица ключови услуги, като изпреварва традиционния КЕП в някои сфери. Данните сочат, че 36 % от анкетираните потребители го използват за онлайн кандидатстване за банкови и застрахователни услуги. Сигурността и удобството му го правят все по-популярен и при подписването на трудовоправни документи, като договори, молби за отпуски, командировъчни заповеди и други вътрешнофирмени документи – 21% от анкетираните го избират за тази цел. Отдалечената електронна идентификация пред различни институции играе ключова роля за все по-нарастващата популярност на облачните подписи. 87% от запитаните заявяват, че са използвали електронна идентификация за достъп до различни дигитални услуги – административни, банкиране, онлайн регистрация. От тях почти всички смятат процеса за напълно (58%) или в значителна степен (38%) отговарящ на техните очаквания. Впечатляващите 96% от анкетираните изразяват пълно удовлетворение от опита си с електронната идентификация, което потвърждава нейната надеждност и ефективност. Очаква се удостоверителните услуги да привлекат близо 9% нови потребители. Това означава, че 27% от пълнолетните българи ще ги използват активно. В изводите си проучването посочва, че увеличеното използване на електронен подпис се дължи основно на новите клиенти, които прилагат отдалечено подписване на документи чрез мобилно приложение. 73% от потребителите дават прогноза, че използването на дигитални услуги за идентификация и подписване на документи ще нарасне.

Удобство и сигурност - основни мотивиращи фактори и предимства на ОКЕП
Нарастващият интерес към облачния електронен подпис се дължи на няколко основни предимства, разкрива още изследването. Удобството на мобилното приложение е водещ мотив за 41% от настоящите и потенциални потребители. Те посочват, че за тях е важно да могат да се идентифицират и да подписват документи през телефона си, без необходимост от допълнително устройство. 40% биха го избрали заради достъпност до услуги по всяко време и от всяко място, а високото ниво на сигурност и защитата на личните данни, е допълнителен стимул за други 32%. Повечето възможности за достъп до различни дигитални услуги е мотив за 37% от анкетираните. Проучването очертава също интересна демографска разлика в употребата – традиционният електронен подпис е по-популярен сред хората на средна възраст с висше образование и по-високи доходи, докато облачният подпис привлича повече млади потребители и хора със средни доходи.

B-Trust – водещият избор за удостоверителни услуги
B-Trust остава предпочитаният бранд за бъдещо използване на удостоверителни услуги сред анкетираните. Спонтанно, брандът е посочен от 56% от запитаните, а при подпомогнатата разпознаваемост достига 72%. В допълнение, БОРИКА затвърждава водещата си позиция на пазара и 57% от анкетираните я посочват като предпочитан доставчик на удостоверителни услуги. Доверието в сигурността, която компанията предоставя, е ключов фактор за тази стабилност.

Проучването на „Алфа Рисърч“ още веднъж доказва, че отдалечената електронна  идентификация и подписване вече заемат все по-сериозно място в административните процеси и са основен двигател на дигитализация на цялата икономика.

Други новини

В партньорство: FTS и БОРИКА дигитализират ЧР процесите в Карлсберг България
13 Февруари 2025, четвъртък

В партньорство: FTS и БОРИКА дигитализират ЧР процесите в Карлсберг България

Ново технолигично решение базирано на удoстоверителните услуги на бранда B-Trust от БОРИКА...

Научете повече
Нагласи и практики на e-Commerce търговците у нас
24 Януари 2025, петък

Нагласи и практики на e-Commerce търговците у нас

Резултати от маркетингово проучване, проведено през м. ноември 2024 г. от агенция „Алфа Рисърч“ по поръчка на БОРИКА АД...

Научете повече
Работно време на Контактния център и Търговските офиси на БОРИКА за коледните и новогодишни празници
23 Декември 2024, понеделник

Работно време на Контактния център и Търговските офиси на БОРИКА за коледните и новогодишни празници

В последния работен ден от годината търговските офиси ще работят с намалено работно време от 08.30 до 12.00 ч...

Научете повече

Свържете се с нас

Централно управление

София 1612
бул. "Цар Борис III" №41
и-мейл: office

Вижте всички офиси



Последвайте ни:

Имате запитване

Вашето запитване беше изпратено успешно!
Въвели сте некоректни данни. Моля, опитайте отново!


* Всички полета са задължителни