„BORICA Next Generation“ 2024: Иновации и стратегически решения трансформират облика на платежната индустрия
Водещи иновации и стратегически подход за бъдещето на платежните услуги бяха представени по време на клиентския семинар „BORICA Next Generation“, организиран от БОРИКА. Форумът тази година надгради съществуващата програма с представяне на всички нови проекти от портфолиото на Дружеството и премина при изключителна динамика и интерес. Събитието привлече над 180 клиенти и партньори от банковия и финансов сектор в хотел „Интерконтинентал“ в София.
Главни теми на събитието бяха платежните системи и картовите услуги в контекста на европроектите, ползите и предизвикателствата пред е-ваучерите, както и готовността на БИСЕРА да обслужва клиентски преводи в евро. Представените проекти включваха още ключови направления като разширяването на услугата за незабавни плащания blink и иновациите в платформата за електронна търговия (e-Commerce), както и решения за мониторинг и превенция на финансовите измами. Особено внимание бе отделено и на актуалните данни от последното маркетингово проучване на „Алфа Рисърч“, проведено по поръчка на БОРИКА, относно електронната търговия.
„Изключително се радвам да видя отново пълна зала. Година след година се събираме, за да споделяме идеи, да дискутираме проекти и обменяме опит. Характерното за тези срещи е, че тук разказваме своите нови проекти и на следващата година, виждаме как успяваме да реализираме голяма част от тях – от инстантните плащания, които вече са повече от една трета от трансакциите, до нови услуги като blink, която само за година привлече близо милион потребители.“ С тези думи Мирослав Вичев, Главен изпълнителен директор на БОРИКА, откри семинарната част.
Еврото и платежните системи
Темата за миграцията към еврото бе разгледана в специален панел. Бяха представени ключови етапи и планове, свързани с адаптацията на инфраструктурата, включително старта на незабавни плащания в евро чрез TIPS. Модератор на панела „Платежни системи и картови услуги в контекста на европроектите и бизнес развитието“ беше Нели Йоловска, Главен директор „Продажби“ в Дружеството, а Ралица Тотева-Захариева, Ръководител отдел „Управление на проекти“, и Георги Нинков, Ръководител „Проекти“, представиха готовността на инфраструктурата за навлизане на еврото. Изказана бе благодарност за тясното сътрудничество с Българската народна банка (БНБ) при изпълнението на всички стандартизации. За да могат да се възползват от подкрепата, която БОРИКА предоставя, участниците в БИСЕРА 6, които все още не са се включили в Платежна система БИСЕРА за вътрешни пакетни преводи в евро, както и участниците в Платежна система БОРИКА бяха призовани да завършат тестовете си в рамките на първото тримесечие на 2025 г. По време на семинара беше показан актуалният план за промените в платформата Way4, съобразен с предстоящото въвеждане на еврото в платежните и картовите системи. Подчертано бе, че не се предвиждат изменения в Tandem (Acquiring), което прави наложително ускоряването и финализирането на дейностите по миграцията на POS терминалите. Специални благодарности бяха отправени към пилотните институции, които активно участват – ProCredit Bank, УниКредит Булбанк и Централна кооперативна банка (ЦКБ).
Нови услуги, свързани с приемането на трансакции на ПОС и АТМ
Александър Чолаков, Ръководител „Приемане на плащания“, очерта ключови възможности относно развитието на SoftPOS решенията и АТМ. Той презентира и новото решение Shared POS, което предлага споделено обслужване на ПОС терминали между различни банки, създавайки значителни ползи за търговците и финансовите институции. Подчертана беше възможността чрез този модел да се оптимизират разходите и да се улеснят процесите. „Търговците ще могат да се възползват от удобството да използват един терминал вместо множество устройства от различни банки. Това ще доведе до по-ниски разходи за такси и комисионни, както и до по-добра интеграция с касовите системи. Платформата Shared POS предлага бърза и надеждна техническа поддръжка, както и стандартизирано репортиране, което улеснява управлението на бизнеса.”, посочи още Александър Чолаков. Беше представена и допълнителна функционалност за АТМ устройствата, която ще осигури възможността за вноски към сметки в други банки, което ще улесни значително потребителите.
Централизирано приемане на карти на DFS и UPI
Анна Николова, Ръководител на отдел „Картови схеми“, и Виолета Чолакова, Мениджър „Картови схеми и регулации“ в „Национална картова и платежна схема“, представиха последните данни за проектите, свързани с Централизирано приемане на карти с бранд на DFS и UPI в България. Процесът е усъвършенстван и включва нови възможности за по-бързо и ефективно включване на нови ДПУ в системата. Основните предимства на този подход са значително намаление на разходи, време и ресурси за интеграция, което прави приема на карти още по-достъпен за всички участници в платежната индустрия.
“За първи път тази година достигнахме до над 500 000 карти bcard, което е впечатляващо. Сигурна съм, че с дигитализацията на bcard ще утроим размерите. Те се включват като естествено продължение на стремежа ни да предлагаме иновации, които отговарят на съвременните нужди. Освен това, ще надградим услугите, предлагани за bcard и blink, като се фокусираме върху международното приемане – нещо, което вече е в процес на реализация.”, сподели Стоилка Арсова, Директор на Национална картова и платежна схема (НКПС).
Маркетингово проучване на е-пазара у нас
Резултатите от последното маркетингово проучване за електронната търговия, проведено от „Алфа Рисърч“ по поръчка на БОРИКА, представи Павел Вълчев, Директор „Изследвания и бизнес развитие“ в социологическата агенция. Той поднесе информация за актуални тенденции в онлайн пазаруването и потребителското поведение, които са отразени в проучването. Вълчев изтъкна, че първите три компании за извършване на картови онлайн плащания, за които анкетираните спонтанно се сещат, са: на първо място БОРИКА, на второ Mastercard и Visa. “Това затвърждава позицията на БОРИКА като стратегически партньор, който е разпознаваем и буди доверие”, подчерта още Вълчев. Проучването показва още, че основният критерий за избор на доставчик за виртуален ПОС терминал от е-търговците е наличието на съществуващи сметки или връзка с банка или институция – 70% от анкетираните предпочитат доставчик, с когото вече работят. На второ място се нарежда предишният положителен опит със същата институция, а цената е трети по важност фактор. Според изводите от проучването, търговците са оптимистични за перспективите пред e-comm пазара и прогнозират той да нараства. Очакват се също допълнителни нови услуги и функционалности, като плащания с дигитални портфейли, линкове за плащане, запазване на картови данни и абонаментни плащания – които вече се предлагат или са в процес на разработка от БОРИКА.
Safer Payments – Модернизация и нови възможности
В панел „Превенция на финансови измами“ Диана Младенова, Главен експерт „Анализ и развитие“, представи значителна стъпка в модернизацията на решенията, предлагани на банковите институции. Технологията Safer Payments – иновативно анти-фрод решение, използващо елементи на машинно обучение, осигурява бърз и точен анализ на риска на платежни операции, наредени посредством различни канали, в това число интернет и мобилно банкиране. „За банките това решение е изключително удобно, тъй като се предлага като услуга, елиминирайки необходимостта от собствени инвестиции в разработка и поддръжка,“ подчерта г-жа Младенова. Първата пилотна институция, която успешно се възползва от нова услуга за проверка в санкционни списъци в областта на осигуряване на нормативно съответствие, е Общинска банка. В интервю на сцената Гергана Салчева, Директор „Съответствие“ в банката, сподели позитивния опит на екипа и предложи нови идеи за усъвършенстване на системата в това ново направление.
Развитие и ползи от е-ваучерите
Важен акцент по време на форума бе панелът „Развитие на е-ваучерите. Ползи и предизвикателства“, модериран от Радослав Димитров, Главен директор „Картов бизнес“. Дискусията събра водещи експерти в индустрията, сред които Георги Хворев (УниКредит Булбанк), Николай Йорданов (Kaufland Service), Благовест Михайлов (FOODCARD), Анна Ангелова (Директор „Платежна институция“) и Симеон Илиев (Ръководител отдел „Издаване“). Участниците анализираха динамиката на развитието на е-ваучерите и подчертаха значителните ползи: намаляване на административната тежест, оптимизация на разходите и повишаване на сигурността.
Проект за дигитализация на bcard
Симеон Илиев, ръководител на отдел "Издаване", и Нестор Динков, мениджър "Технологии и сертификации" в НКПС, обясниха, че проектът за дигитализация на е-ваучерите вече е стартирал и той е част от по-широката инициатива за дигитализация на картите bcard. Според проучване, проведено от Националната картова и платежна схема (НКПС) в началото на 2024 г., над 50% от потребителите предпочитат дигитални решения за своите карти и ваучери заради основни предимства като повишената сигурност, намаляване на измамите и по-добрата ефективност.
Панел „Статус на ПС БИСЕРА“ беше модериран от Ваня Ганева, Директор “Платежни услуги”. Тя припомни основните етапи през 2024 г., които са ключови за развитието на платежните услуги в евро. Акцентира върху изменението в лиценза на платежната система и въвеждането на предплатен модел на сетълмент на плащанията в евро, както и на успешно реализираната техническа миграция от инфраструктурата на БИСЕРА7-EUR към IPS инфраструктурата в евро, която включва и осигуряването на пълна SEPA достижимост на плащанията през системата STEP2 чрез директното участие на БНБ . Ганева посочи, че стартирането на услугата за незабавни плащания в евро чрез TIPS е планирано за 3 декември 2024 г. с участието на двама пилотни партньори. „Изключително важно е всеки участник в системата за незабавни плащания в лева да бъде готов да предоставя същото ниво и качество на услугата на своите клиенти и в евро. Платежната система БИСЕРА е напълно подготвена за това,“ подчерта още Ваня Ганева.
Растеж на blink – новият стандарт в разплащанията
Сред акцентите на събитието беше представянето на стратегията за развитие на blink – бързорастящата услуга за мигновени плащания. Стоилка Арсова, Директор „Национална картова и платежна схема“, сподели впечатляващите резултати след въвеждането на услугата на нашия пазар: “Каквото обещаем, го изпълняваме. Пример за това е услугата blink, която тази година отбеляза впечатляващ ръст от 100% на обемите с над 36,7 милиона трансакции. Това е само началото – blink се утвърждава като нов стандарт в разплащанията, а ние ще продължим да развиваме услугите”, категорична бе Арсова. Амбициите за 2025 г. включват достигане на 1,3 милиона потребители и 3 милиона blink P2P извършени превода. Тези цели подчертават ангажимента на БОРИКА да бъде лидер в мобилните финансови решения, предоставяйки удобство, сигурност и ефективност на клиентите си.
Услугата blink P2P по мобилен номер продължава да демонстрира впечатляващ ръст и се утвърждава като предпочитано решение за мобилни плащания в България. Според представените данни броят на регистрираните потребители до края на 2024 г. се очаква да достигне 900 хиляди, което представлява значителен напредък спрямо първоначалните прогнози. Услугата blink P2P отчита ръст от 27% спрямо заложената цел от 1 милион преводи за 2024 г., което свидетелства за водещото ѝ значение в мобилната платежна индустрия.
Разработването и внедряването на услугата blink e-commerce бяха представени от Боян Дамянов, Ръководител отдел "Електронна търговия" и Нестор Динков, Мениджър "Технологии и сертификации", НКПС. Услугата има за цел да обогати електронната търговия и да улесни процеса на онлайн пазаруване. Нейните ползи включват лесно осъществяване на покупката само с няколко клика, бързо постъпване на средствата от продажбата при e-commerce търговеца, конкурентни комисионни и възможността крайният клиент да извършва плащания, без да е необходимо да притежава карта. Беше разгледана и възможността за интеграция на BLINK PAY бутон в онлайн платформите за търговия.
Успехът на blink е част от по-широкия контекст на трансформацията на платежната инфраструктура, в която БОРИКА играе стратегическа роля. Компанията продължава да предлага иновации, които отговарят на нуждите на съвременния финансов пазар и стимулират растежа на всички участници в екосистемата. Презентациите и дискусиите по време на събитието обхванаха важни въпроси за адаптацията на финансовите институции към новите регулации и технологични новости, които бързо променят индустрията.
„Колегите обхванаха темите в дълбочина и представиха пред вас предизвикателствата, с които се сблъскваме. Надявам се, че успяхме да покажем огромното значение на нашето взаимодействие. Много от услугите, които обсъдихме, могат да се реализират самостоятелно, но това не би осигурило същата ефективност и качество, каквито постигаме заедно. Това, което ви представяме днес, е доказателство, че обединените усилия правят задачите много по-лесни и ефективни. Предизвикателствата, свързани със стандартните платежни услуги и бъдещите евроразплащания, са значими, но заедно сме по-силни, по-рационални и по-способни да ги посрещнем. Благодаря ви за активното участие и проявения интерес. Разчитайте на нас за подкрепа във всички наши общи проекти”, сподели за финал Мирослав Вичев.