Системата за електронни бюджетни плащания СЕБРА навърши 19 години
На днешната дата, точно преди 19 години, е внедрена системата за електронни бюджетни плащания СЕБРА.
Тя представлява централизирана система за обслужване на плащанията на бюджетните организации, включени в системата на Единната бюджетна сметка. Изградена е съгласно Указание на БНБ и МФ за обслужване на сметки на бюджетни организации и бюджетни плащания.
“Идеята за изграждането на СЕБРА дойде от Международния Валутен Фонд през 2000 г. Консултант, изпратен от Фонда, препоръча създаването на Единната сметка в Националната банка за събиране, съхраняване, разплащане и отчитане на средства и плащания на бюджетни предприятия с цел извършване и контролиране на плащанията на бюджетните предприятия, в определените им лимити”, разказва Димитрушка Ташева, която е сред специалистите с водеща роля в създаването на СЕБРА от самото начало на проектирането на системата.
Първоначално в СЕБРА са включени общо четири бюджетни организации (т.нар. първостепенни разпоредители). Това са Министерството на отбраната, Националният съвет за радио и телевизия, президентството и Конституционният съд. Според данните от архива на “Банксервиз”, през първия ден – 19 февруари 2001 г, е било извършено само едно плащане по новата система. През седмицата новият ред за плащания е набирал постепенно скорост, което е увеличило и броя на извършените транзакции - във вторник плащанията са били 15, в сряда - 23, и т.н. По принцип системата е проектирана така, че да може да обслужва до няколко хиляди плащания дневно.
Към момента общият брой на бюджетните организации, включени в СЕБРА е 5163, а броят на плащанията, преминали през нея за 2019 г. надхвърля 3 млн.
Повече информация и интересни данни за СЕБРА можете да прочетете в статията на сп. CIO, по повод 10-тата годишнина на услугатa.